اکثریت مقامات حزبی جریانهای کردستانی در مصاحبه با رسانەهای اقلیم کردستان بر انجام همکاریهای مشترک جهت تشکیل دولت آینده اقلیم کردستان تاکید کردند.

پس از برگزاری کنفرانس مطبوعات نچیروان بارازنی رئیس اقلیم کردستان و تاکید وی بر تشکیل فوری دولت آینده اقلیم کردستان با همکاریهای احزاب مختلف کردستانی، برخی دیگر از مقامات دولتی و رهبران احزاب سیاسی کردستان نیز بر اهمیت این موضوع تاکید داشتند.

صلاح الدین بهاالدین دبیر کل حزب اتحاد اسلامی در این رابطه اعلام کرد  انتظار داریم بعد از پایان روند انتخابات نتایج آن مقبول همه احزاب قرار گیرد و فوری برای تشکیل دولت و پارلمان اقدام گردد.

محمد حاج محمود نیز پس از دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات در این رابطه اعلام کرد الزامی است که همه احزاب سیاسی کردستان برای تشکیل دولت هرچه سریعتر تلاش کنند.

سعدی احمد پیره سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان که او هم مانند برخی از رای دهندگان مشکل شناسایی اثر انگشت داشت در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد مرحله تشکیل دولت آسان نخواهد بود باید هه احزاب سیاسی با هم تلاش کنند که مشکلات را رفع کنند.

فاضل میرانی دبیر دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان پس از انداختن رای خود در صندوق رای در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد بعضی افراد چه از جناح اپوزیسیون و چه از جناح دولت در تبلیغات انتخاباتی از شعارهایی با لحن تند  استفاده کردند، این افراد بهرحال باید در آینده با هم در تعامل باشند، اگر با هم برادر هم نباشیم، با هم شریک هستیم.

علی باپیر رئیس حزب جماعت عدالت کردستان نیز پس از دعوت از همگان برای شرکت در انتخابات و تعیین نماینده خود اعلام کرد انتظار داریم فضایی آرامی که اکنون بر روند انتخابات حاکم است بعدر از انتخابات نیز تداوم داشته باشد.

قباد طالبانی مسئول دفتر دبیرخانه جلال طالبانی نیز پس از انداختن رای خود در صندوق،  ضمن دعوت از مردم برای مشارکت در ششمین دوره انتخابات عمومی اقلیم کردستان اعلام کرد انتظار داریم پس از اتمام روند انتخابات در فضایی آرام و صلح آمیز همه احزاب سیاسی با هم به مذاکره بنشینند.