دمیرتاش پس از دیدار با اوزگور اوزل، در بیانیه‌ای ضمن ارزشمند شمردن این دیدار، بر لزوم رعایت قانون و برقراری عدالت برای بازگشایی مسیرهای سیاسی و رسیدن به راه حل مسئله کُرد تأکید کرد.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس مشترک پیشین حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP)، پس از دیدار با اوزگور اوزل، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، در زندان ادیرنه با انتشار بیانیه‌ای این دیدار را ارزشمند توصیف کرد. او ضمن تشکر از اوزل برای این دیدار، به مشکلات جامعه و ضرورت برقراری عدالت، صلح و وحدت اجتماعی اشاره کرد. دمیرتاش تأکید کرد که مردم ترکیه که از بحران‌های اقتصادی و بی‌عدالتی‌ها رنج می‌برند، به همبستگی و گفت‌وگوی سازنده نیاز دارند.

دمیرتاش در ادامه به وضعیت بسته‌شدن کانال‌های سیاسی در ترکیه اشاره کرد و گفت که بدون احترام به حاکمیت قانون در همه زمینه‌ها، نمی‌توان به عادی‌سازی و گشایش سیاسی امیدوار بود. او تأکید کرد که مجلس ترکیه باید در همه تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشد و راه‌حل مسائل کشور از مسیر سیاست و مجلس می‌گذرد.

در این دیدار، موضوعاتی چون نابرابری، دموکراسی، سیاست خارجی، مسئله کرد، حقوق زنان، جوانان و بازنشستگان، همچنین مشکلات اخیر در حوزه سلامت و فاجعه کشتار کودکان در بیمارستان های ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دمیرتاش در ادامه بر اهمیت دیالوگ و همکاری سیاسی در حل مسائل اساسی کشور تأکید کرد و خواستار پایان دادن به سرکوب‌های سیاسی از جمله پرونده‌های قضایی مرتبط با کوبانی، گزی و اقدامات علیه اکرم امام‌اوغلو شهردار محبوب استانبول شد.

او در پایان افزود که محتوای این دیدار از طریق وکلایش به دفتر مرکزی حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (دم پارتی) منتقل خواهد شد و بار دیگر از اوزل برای این ملاقات قدردانی کرد.

لازم به دکر است اوزگور اوزل، رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، با صلاح‌الدین دمیرتاش و سلجوق میزراکلی، شهردار سابق دیاربکر در زندان ادیرنه ملاقات کرد. این دیدار دو و نیم ساعت به طول انجامید و اوزل بعد از آن در یک کنفرانس خبری به بیان نظرات خود پرداخت.

اوزل با تأکید بر اهمیت همکاری همه بازیگران سیاسی در روند صلح و حل مشکلات کشور، از نقش ویژه دمیرتاش نام برد و اعلام کرد که حزبش در برابر هیچ‌یک از این تلاش‌ها مانع‌تراشی نخواهد کرد. او گفت: «همه بازیگران ارزشمند هستند و ما در جایگاهی قرار نخواهیم گرفت که در تاریخ باعث شرمساری باشد.»

اوزل همچنین در دیدار با دمیرتاش و میزراکلی، به موضوعات عدالت، حقوق زنان و کودکان و مشکلات اقتصادی اشاره کرد و بر ضرورت مبارزه با ناعدالتی و تقویت دموکراسی تأکید کرد. او افزود که پارلمان ترکیه نقش کلیدی در حل این مسائل دارد و تلاش‌ها باید به این نهاد متمرکز شوند.

اوزل هشدار داد که نباید اجازه داد که مسائل اقتصادی و مشکلات واقعی کشور در سایه موضوعات سیاسی و فرآیندهای انحرافی پنهان شوند. او تأکید کرد که حزب جمهوری‌خواه خلق به دقت فرآیندها را دنبال خواهد کرد و از هیچ فرصتی برای بهبود اوضاع اجتماعی و اقتصادی غافل نخواهد شد.

کزدپرس