در پی حمله تروریستی در آنکارا، اوزگور اوزل رهبر CHP که برای دیدار با سیاستمداران و مردم در کردستان ترکیه در دیاربکر به سر می برد، سفر خود را نیمه تمام گذاشته و به آنکارا بازگشت.

به دنبال حمله تروریستی به تأسیسات صنایع هوافضا و هوانوردی ترکیه (TUSAŞ) در کازان آنکارا، اوزگور اوزل، رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، که در حال بازدید و دیدارهایی در شهر آمَد (دیاربکر) بود، برنامه‌های خود را تغییر داد. او همراه با تیم مشاوران و اعضای شورای مدیریت حزب خود در اتاق بازرگانی و صنایع آمَد (DTSO) نشستی فوق العاده برگزار کرد تا وضعیت را بررسی و تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنند. اوزل همچنین در این نشست در تماس تلفنی با علی یرلی کایا وزیر کشور ترکیه، اطلاعات بیشتری درباره جزئیات این حمله تروریستی و واکنش‌های دولت دریافت کرد.

در ادامه این نشست، قرار شد که یک نشست اضطراری کمیته اجرایی مرکزی حزب (MYK) روز بعد در آنکارا برگزار شود تا به بررسی این حمله و تبعات آن برای امنیت ملی و سیاست‌های حزب پرداخته شود. همچنین، به دلیل وضعیت حساس و شرایط امنیتی، اوزل تمامی برنامه‌های بازدید ۶ روزه خود در کردستان ترکیه را لغو کرد.

لغو برنامه های اوزل و برگزاری نشست فوق العاده CHP در دیاربکر

رهبر CHP در بخشی از سفر کوتاه خود به آمَد، از محل قتل طاهر الچی، رئیس سابق کانون وکلای آمَد در نزدیکی مناره تاریخی سور بازدید کرد و به یاد او گل‌هایی در آنجا گذاشت. اوزل در این بازدید به خبرنگاران گفت که حضور گرم مردم دیاربکر و علاقه آنها به حزب CHP نشانه‌ای از حمایت گسترده از رویکرد این حزب در دفاع از صلح اجتماعی است. او همچنین تاکید کرد که حزبش برای ایجاد صلح اجتماعی هر کاری که لازم باشد انجام خواهد داد.

اوزل در ادامه با انتقاد از دولت اردوغان و باغچه لی که منکر وجود «مسئله کرد» هستند، بیان کرد که در دیاربکر کاملاً آشکار است که مسئله کرد همچنان وجود دارد و یکی از مهمترین مشکلات کردها، عدم مشارکت دموکراتیک است. او به نمونه‌های مختلفی از بازداشت‌ و برکناری نمایندگان منتخب اشاره کرد و تاکید کرد که حل این مشکلات نیازمند ایجاد صلح اجتماعی و مشارکت برابر همه اقشار جامعه در سیاست است.

لغو برنامه های اوزل و برگزاری نشست فوق العاده CHP در دیاربکر

اوزل پیش از بازگشت به آنکارا، در نشست شورای شهر که به صورت غیرعلنی برگزار شد، نیز شرکت کرد. این نشست شامل گفتگوها و مشورت‌هایی با اعضای حزب در دیاربکر و مقامات شورا بود. با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، این نشست پشت درهای بسته و دور از چشم رسانه‌ها و عموم مردم برگزار شد.

اوزگور اوزل در دیدار خود از شهرداری آمَد به حمله تروریستی به تاسیسات هوافضا و صنایع دفاعی ترکیه (TUSAŞ) در آنکارا اشاره کرد. او ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدا و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، تروریسم را محکوم کرد و افزود که زمانبندی این حمله توجه‌برانگیز است و یادآور اتفاقات بین ۷ ژوئن و ۱ نوامبر است.

لغو برنامه های اوزل و برگزاری نشست فوق العاده CHP در دیاربکر

اوزل همچنین تاکید کرد که خشونت و ترور راه حل مشکلات نیست و از همه خواست که به جای خشونت، به دنبال صلح و همبستگی در کشور باشند. او اظهار امیدواری کرد که این حمله آخرین حمله تروریستی در ترکیه باشد و آرزوی پایان یافتن رنج‌های مردم را کرد.

لازم به ذکر است، در حمله تروریستی به تأسیسات صنایع هوافضای ترکیه (TUSAŞ) در منطقه قهرمان‌کازان آنکارا، در ساعت ۱۵:۲۶ امروز چهارشنبه 23 اکتبر، ۴ تن جان خود را از دست داده و ۱۴ تن دیگر مجروح شدند که حال ۳ تن از مجروحان وخیم اعلام شده است.

کردپرس