رئیس جنبش موضع میهنی با اظهار این که انتخابات پارلمان کردستان طراحی‌شده و با تقلب به نفع احزاب حاکم برگزار شده است، تأکید کرد که سکوت نمی‌کنند و از مسیر قانونی پیگیری خواهند کرد.

به گزارش خندان، علی حمه‌ صالح در بیانیه‌ای درباره تقلب در انتخابات پارلمان کردستان گفت: «بیش از ۲۰۰ هزار رأی باطلە اعلام شده است و هیچ منطقی این موضوع را نمی‌پذیرد، آرای باطل شده، آرای حزب دمکرات، اتحادیه میهنی یا به‌ویژه حزب دمکرات نیست، بلکه آرای معترضان است».

در انتخابات پارلمان کردستان که در روز ۲۰ اکتبر ۲۰۲۴ برگزار شد، مجموع آرای باطله ۲۰۹ هزار و ۲۰۰ رأی بود، در استان اربیل ۹۷ هزار و ۴۰۰ رأی، در استان سلیمانیه ۹۰ هزار و ۵۰۰ رأی، در استان دهوک ۱۸ هزار و ۶۰۰ رأی و در استان حلبچه ۲ هزار و ۷۰۰ رأی باطله ثبت شد.

حزب دمکرات کردستان در مقایسه با انتخابات پارلمان کردستان در سال ۲۰۱۸، تعداد آرای آن ۱۰۱ هزار و ۸۴۴ رأی افزایش یافته است، آرای اتحادیه میهنی کردستان نیز ۸۳ هزار و ۲۰۶ رأی افزایش یافته است.

علی حمه‌صالح می‌گوید: «چطور ممکن است که حزب دمکرات و اتحادیه میهنی، که هر دو باعث صدها بحران در اقلیم کردستان شده‌اند، ۲۰۰ هزار رأی بیشتر به دست بیاورند، و چطور ممکن است مردم به ما و حزب جماعت عدالت که از آنها حمایت کرده‌ایم، رأی ندهند؟ این منطقی نیست و تقلب صورت گرفته است».

او همچنین افزود: «چندین نامزد ما در شعب اخذ رأی مشخصی رأی دادەاند اما معلوم نیست چە بر سر آرای آنها آمدە است. حتی نامزدهایی داشتیم که اعضای خانواده‌اش ۲۰۰ رأی به همراه عکس به او دادند ولی فقط ۱۵ رأی ثبت شده است».

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمان کردستان، حزب دمکرات ۳۹ کرسی، اتحادیه میهنی ۲۳ کرسی، جنبش نسل نو ۱۵ کرسی، اتحاد اسلامی ۷ کرسی، جنبش موضع ۴ کرسی، حزب جماعت عدالت ۳ کرسی، جبهه خلق ۲ کرسی و ائتلاف اقلیم کردستان یک کرسی به دست آورده‌اند.

در حالی که حزب دمکرات، اتحادیه میهنی و جنبش نسل نو از نتایج به دست آمده رضایت دارند، اتحاد اسلامی، جنبش تغییر، جنبش موضع میهنی، حزب جماعت عدالت کردستان، جنبش اسلامی و جبهه خلق نتایج انتخابات را رد کرده و فرآیند انتخابات را پر از تقلب دانسته‌اند.

نمایندگان اتحاد اسلامی، جبهه خلق، جنبش موضع  میهنی و حزب جماعت عدالت در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک، نتایج انتخابات پارلمان کردستان را رد کردند و گفتند: «احمد وارد صندوق‌های رأی شد و محمود از آنها بیرون آمد».

نگرانی احزاب و طرف‌ها از نتایج انتخابات پارلمان کردستان و نامیدن این انتخابات به فرایندی پر از تقلب در شرایطی است که برای اولین بار کمیسیون مستقل انتخابات عراق انتخابات پارلمان کردستان را برگزار کرده است.

در همین حال عرفان علی عبدالعزیز، دبیر کل جنبش اسلامی اعلام کرد: «تقلب‌هایی که در کردستان رخ داده است با هماهنگی هر دو اداره اربیل و سلیمانیه بوده و هر یک رأی‌های خود را تضمین کرده‌اند و لطف کرده اند تعدادی رأی هم به سایر جریانات دادەاند».

وی افزود: «شاید دیگر این وضعیت را تحمل نکنیم، آنها پیروزی خود را جشن بگیرند، ما هم از روند سیاسی کناره می‌گیریم».

در حالی که برخی از جریان‌های سیاسی معترض هستند و نتایج انتخابات را رد می‌کنند و اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان را به تقلب متهم می‌کنند، مقامات اتحادیه میهنی و حزب دمکرات از نتایج انتخابات راضی بوده و انتظار کسب آرای بیشتر هم داشتەاند.

اکرم صالح، مسئول دفتر حزب دمکرات کردستان در گرمیان اعلام کرد: «حزب دمکرات انتظار بیش از ۴۰ کرسی داشت، اما به دلیل چند حوزه‌ای، تعدادی از کرسی‌هایمان کاهش یافت».

قرار است پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمان کردستان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات عراق، شکایات و اعتراضات کسانی که معتقدند تقلب صورت گرفته، مورد بررسی قرار گیرد.