در حالی که دو حزب پارتی و یکیتی و سایر احزاب اقلیم کردستان سکوت مرگبار در مقابل سخنان خلوصی آکار که سە روز قبل در پارلمان ترکیه نمود و وجود کردستان در خاورمیانه را انکار کرده و گفته بود هیچ منطقە ای بە نام کردستان حتی در شمال عراق هم وجود ندارد نموده اند. پس از گذشت سە روز، وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان در بیانیه‌ای رسمی به سخنان اخیر “خلوصی آکار” وزیر دفاع ترکیه در انکار وجود سرزمینی بە نام “کردستان” واکنش نشان داد.

 

وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان‌ کردستان روز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰، در بیانیه‌ای به سخنان آکار واکنش نشان داد و نوشت این برای ما سؤال برانگیز است که کسی در مقام رسمی و در یک نهاد رسمی واقعیتی تاریخی و جمعیت‌ شناسی را که خودش هم به آن معتقد است، انکار نماید.
متن بیانیه‌ی وزارت پیشمرگه‌ اقلیم کردستان به این شرح است:
سخنان خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیە در بارەی انکار کردستان جای تعجب است. برای ما سؤال برانگیز است کە شخصی از یک نهاد رسمی دولتی به خود اجازه بدهد واقیعتی تاریخی، جمعیت‌شناسی و جغرافیایی را انکار نماید که درواقع این اظهارات برخلاف اعتقادات خودش هم است. این آقا خودش از اقلیم کردستان دیدار کرده، بە ما نمی‌گوید منطقه‌ی که از آن دیدار کرده کجا است و نامش چیست؟
اگر این آقا از ,جود جغرافیای کردستان شک دارد، بهتر است نگاهی به اسناد و تاریخ عثمانی‌ها بیندازد، آن‌وقت اثبات می‌شود که کردستان وجود دارد یا نه. عقلانیت انکار کردن یک ملت و جغرافیا آن همیشه مصدر ایجاد مشکلات و گرفتاری‌ها بوده و هرگز به نتیجه نخواهد رسید.”