نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، روز چهارشنبه، ۱۲ مرداد، گفت که آمریکا قصد دارد هواپیمای ونزوئلایی توقیف شده در آرژانیتن را «بدزدد».

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۱ مرداد، اعلام کرد که در صدد توقیف هواپیمای باری ونزوئلایی در فرودگاه بوئنوس آیرس آرژانتین است، با این دلیل که این هواپیما قبلا به یک شرکت ایرانی «مرتبط با گروه‌های تروریستی» متعلق بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مادورو در گفت‌وگو با تلویزیون کشورش گفت آمریکا عزم کرده تا با حکم دادگاه «هواپیمای باری مدرن را که بخشی از دارایی ونزوئلا است، بدزدد».

وی گفت همان ‌طور که قبلا طلاهای متعلق به ونزوئلا را در لندن دزدیدند، حال نیز می‌خواهند هواپیمای ما را تصاحب کنند.

هواپیمای باری متعلق به شرکت «امتراسور» در ونزوئلا از دو ماه پیش در پی فرودِ غیر برنامه‌ریزی شده در فرودگاهی در آرژانتین، که دلیل آن کمبود سوخت اعلام شد در توقیف این کشور است.

شرکت «امتراسور» این هواپیما را سال گذشته از شرکت ایرانی «ماهان ایر» خریداری کرده بود.

دو سازمان یهودیان آرژانتین با ارائه شکایت به دادگاه کشورشان خواسته‌اند که دلیل ارتباط ایران و ماهیت ماموریت‌های پروازی این هواپیما روشن شود. آنها ابراز نگرانی کرده‌اند که این هواپیما ماموریت‌های «تروریستی» داشته است.

اما نیکلاس مادورو در سخنان روز چهارشنبه خود از مردم آرژانتین خواست صدای اعتراض خود را در حمایت از ونزوئلا بلند کنند تا هواپیما به کشورش مسترد گردد.

او «اطمینان» داد که ماموریت‌های هواپیما «انتقال کمک‌های بشردوستانه» به کشورهای حوزه کارائیب و آفریقا، و همچنین انتقال دارو از چین، روسیه و هند به ونزوئلا بوده است.

دادگاه آرژانتین اوایل این هفته حکم داد که ۱۲ تن از ۱۹ خدمه هواپیما آزاد شوند. یکی از پنج خدمه ایرانی مشمول حکم آزادی و خروج از آرژانتین شده است. چهار ایرانی باقی‌مانده و سه ونزوئلایی کماکان از خروج از آرژانتین منع شده‌اند.

رسانه‌های بوئنوس آیرس بعد از صدور حکم دادگاه نوشتند که قاضی فدریکو ویلنا خواسته تا موضوع حضور غلامرضا قاسمی، خلبان ایرانی هواپیما، و سه خدمه ایرانی دیگر، بیشتر بررسی شود. نهادهای امنیتی آرژانتین گفته‌اند که آقای قاسمی عضو سپاه پاسداران است.

ایران دو هفته پیش کاردار موقت آرژانتین در تهران را به وزارت خارجه احضار و نسبت به ادامه بلاتکلیفی اتباع ایران در آرژانتین «شدیدا اعتراض کرد».