برخی مقامات آمریکایی در واکنش به تهدیدهای آمریکا علیه کردهای سوریه، ضمن ابراز مخالفت شدید با این حملات، از عزم جدی آمریکا برای ازسرگیری گشت زنی ها و عملیات مشترک با نیروهای کرد در شمال شرق سوریه خبر داده اند. در این رابطه بنیاد دفاع از دموکراسیها از دولت جو بایدن خواست از کارت های خود علیه ترکیه، در صورت انجام عملیات زمینی این کشور در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه استفاده کند.

آمریکا به عنوان متحد کردهای سوریه، در واکنش با تهدیدهای ترکیه علیه کردهای سوریه بر تاثیر این حملات بر مبارزه مشترک کردها و آمریکا با داعش تاکید کرده بود. اما به گفته مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای سوریه دموکراتیک، ترکیه در حملات هوایی خود اطراف مقر مشترک نیروهای کرد و آمریکا را هدف قرار داد که به گفته او، ترکیه قصد ترور او را داشته است.

اما به نظر می رسد در روزهای اخیر، لحن مقامات آمریکایی نسبت به تهدیدهای ترکیه، بویژه تهدید به انجام عملیات زمینی علیه مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، بویژه سه شهر منبج، کوبانی و تل رفعت تندتر شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته در مصاحبه با خبرنگاران گفت: پیام ما به ترکیه در این خصوص صریح و قاطع بوده است؛ ما آشکارا یا به طور خصوصی به مقامات ترکیه گفته ایم که ما به شدت مخالف اقدامات نظامی، از جمله عملیات زمینی هستیم زیرا این مسئله زندگی جوامع ساکن در سوریه را به خطر می اندازد و پیشرفت در مبارزه با داعش را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

او افزود: پیام ما این است که افزایش تنشها در سوریه بویژه در نزدیکی مرزهای ترکیه  خطرناک است و تهدیدی برای جان غیرنظامیان و حتی پرسنل آمریکا خواهد بود و ما اخیرا این تهدیدها را مشاهده کرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که عملیات هوایی چند روز گذشته ترکیه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه جان پرسنل آمریکایی را به خطر انداخته است.

نیکولاس گرنجر، نماینده آمریکا در امور شمال شرق سوریه نیز شب گذشته در نشستی آنلاین افزایش تنشها در شمال و شمال شرق سوریه پس از حملات هوایی ترکیه و تهدید این کشور به انجام عملیات زمینی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را خطرناک توصیف کرد و گفت آمریکا از این موضوع نگران است.

او از گفتگوی مقامات آمریکایی هم با ترکیه و هم مقامات کرد سوریه برای کاستن از تنشها در این منطقه خبر داد. گرنجر تاکید کرد تنش های اخیر در این منطقه قابل قبول نیست و تهدیدهایی را متوجه ساکنان این منطقه می کند.

از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست در شماره امروز خود  از عزم آمریکا برای ازسرگیری همکاری های نظامی میدانی با نیروهای کرد سوریه پس از حملات ترکیه خبر داد. گشت زنی های مشترک آمریکا و نیروهای کرد در روزهای گذشته به شدت کاهش یافته بود.

سه مقام آمریکایی به این روزنامه گفته اند آمریکا در حال آماده شدن برای ازسرگیری همه عملیات های نظامی مشترک با همپیمانان کرد خود در شمال شرق سوریه است. با این حال، این مقامات که اجازه نداشته اند آشکارا در مورد مسائل حساس اظهار نظر کنند، ضمن در خواست برای حفظ هویت خود، احتمال داده اند ترکیه طی این ماه عملیات نظامی زمینی، هر چند محدود علیه نیروهای کرد سوریه انجام دهد.

جوزف بوچینو، سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در این خصوص به واشنگتن پست گفته است آمریکا از این که حملات ترکیه ثبات در شمال شرق سوریه، جان سربازان آمریکایی و نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردهای سوریه را به خطر بیاندازد نگران است.

یک مقام ارشد کاخ سفید نیز که نخواسته نامش فاش شود، از مخالفت صریح و قاطع آمریکا با عملیات نظامی ترکیه از جمله حمله زمینی در منطقه تحت کنترل کردهای سویه سخن گفته است. این مقام آمریکایی نگرانی های امنیتی ترکیه در مورد کردهای سوریه را قابل درک دانسته اما ضمن مخالفت با عملیات هوایی و زمینی ترکیه علیه کردهای سوریه، تاکید کرده است این گونه اقدامات نمی تواند مسائل را حل کند.

در این رابطه بنیاد دفاع از دموکراسیها از دولت جو بایدن خواست از کارت های خود علیه ترکیه، در صورت انجام عملیات زمینی این کشور در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه استفاده کند.

با تشدید تهدیدهای دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نسبت به انجام عملیات زمینی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، برخی اندیشکده های آمریکایی از دولت جو بایدن خواسته اند از ابزارهای موجود برای جلوگیری از عملیات زمینی اردوغان علیه کردهای سوریه استفاده کند.

این موسسه با اشاره به این که عملیات زمینی ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه، مبارزه این نیرو با داعش در سوریه را سست می کند، تاکید کرده است که جو بایدن ابزارهایی برای وادار کردن اردوغان به عقب نشینی از قصد خود برای حمله به کردهای سوریه در اختیار دارد.

بنیاد دفاع از دموکراسی ها اولین ابزار بایدن علیه ترکیه را وجود فرمان اجرایی ریاست جمهوری آمریکا درباره تحریم ترکیه در صورت ایجاد مانع بر سر مبارزه با داعش عنوان کرده است. این موسسه تاکید کرده است که جو بایدن باید روشن سازد که در صورت حمله ترکیه از این اختیار استفاده خواهد کرد.

این موسسه تاکید کرده است که آمریکا همچنین می تواند به صورت آشکارتری با نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها در گشت زنی در این مناطق همراه با نشان دادن پرچم این کشور و دیگر نمادها همکاری کند.

بنیاد دفاع از دموکراسی ها همچنین از دولت بایدن خواسته است ترکیه را تهدید کند در صورت حمله به کردهای سوریه، واشنگتن برای همیشه فروش جنگنده اف 16 به ترکیه را که بسیار مایل به در اختیار گرفتن آن است، از روی میز بر می دارد.

این موسسه تاکید کرده است که درست است همکاری ترکیه با متحدان در بحران اکراین با ارزش است اما این حمایت نباید ابزاری برای تهاجم در دیگر جبهه ها باشد.

بنیاد دفاع از دموکراسی ها علت احتمالی سکوت آمریکا در برابر تهدیدهای ترکیه علیه کردهای سوریه را نیاز داشتن واشنگتن به همراهی ترکیه با مسئله عضویت دو کشور سوئد و فنلاند به ناتو و نیز تعامل این کشور با بحران در اکراین دانسته است.