روزنامه «گاردین» در شماره روز سه‌شنبه ۱۵ آذر خود با انتشار مقاله‌ای تفصیلی به اعتراضات مردمی و سرکوب خونین نهادهای امنیتی در ایران پرداخته و نوشته که ایران وارد یک دوره اعتراض متوالی شده و جمهوری اسلامی در مقابل موج‌های پشت سر هم اعتراضات قرار گرفته است.

این گزارش با اشاره به کشته شدن دست‌کم ۴۴۸ معترض، بازداشت ۱۷ هزار نفر و صدور حکم اعدام برای «۳۶ معترض» طی سه ماه گذشته می‌نویسد به رغم سرکوب‌های خونین، هر روز تظاهرات تازه‌ای برگزار می‌شود؛ چه در دانشگاه‌ها، چه در خیابان‌ها و چه در گورستان‌هایی که قربانیان گلوله‌ها و باتوم‌های پلیس در آن‌جا به خاک سپرده می‌شوند.

گاردین می‌نویسد هر معترضی که کشته می‌شود، مطمئن باشید که به اعتراضاتی در مراسم چهلم او و احتمالا کشته شدن افراد دیگری توسط نیروهای امنیتی منجر می‌شود و بدین ترتیب چرخه توحش و ارتجاع جمهوری اسلامی گسترش می‌یابد.

این گزارش می‌افزاید جنبش گسترده‌ای در کشور به راه افتاده که بدون نام، بدون رهبر، متنوع و سازگار است و از یک نیرو و دارایی عظیمی که تاکنون مورد بهره برداری قرار نگرفته بود، استفاده می‌کند: «نارضایتی پنهان زنان از وضعیت اجتماعی درجه دوم خود، همچنین جوان‌گرایی این جنبش که برخلاف افراد مسن‌‌تر، چیزی برای باختن ندارند و ترسی به دل راه نمی‌دهند».

گاردین می‌نویسد: شجاعت جوانان ایرانی که خواهان «بازپس‌گیری کشورشان و برچیدن پادگانی که خامنه‌ای از کشور ساخته» هستند و با تفنگ و باتوم نیروهای امنیتی روبرو می‌شوند، تحسین جامعه جهانی را برانگیخته است.

این گزارش به خیزش‌های بلوچ‌ها و کردها اشاره کرده و می‌نویسد با وجود این‌که رسانه‌های خارجی بر جنبه فمینیستی اعتراضات تمرکز دارند، اما ناآرامی‌هایی که در سراسر ایران رخ داده و حضور دهها هزار ایرانی مقیم خارج در تظاهرات‌های حمایتی از معترضان داخلی، بسیار متنوع‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.