نرگس محمدی، کنشگر مدنی زندانی در ایران یکی از سه برنده جایزه «اولاف پالمه» در سال ۲۰۲۳ معرفی شد.

بنیاد اولاف پالمه، روز دوشنبه، ۱۹ دی، در یک بیانیه مطبوعاتی از خانم محمدی به‌عنوان «یکی از چهره‌های اصلی مبارزه برای حقوق زنان و آزادی بیان در ایران» یاد کرد.

نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، به دلیل فعالیت‌های مداوم در حوزه حقوق بشر بارها بازداشت و محکوم به حبس شده است. او آخرین بار ۲۳ فروردین امسال با هجوم نیروهای امنیتی به خانه شخصی خود بازداشت و به زندان منتقل شد.

خانم محمدی در دو پرونده جداگانه به‌دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، در مجموع به ۱۰ سال و هشت ماه زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

سازمان «گزارشگران بدون مرز» نیز ۲۲ آذر، این فعال مدنی را به عنوان یکی از برندگان جایزه آزادی مطبوعات امسال به پاس «شهامت» او اعلام کرد.

این سازمان در بیانیه خود از او به عنوان کنشگری نام برد که «در ۱۲ سال گذشته به دلیل مبارزه برای آزادی مطبوعات و حقوق بشر به طور مکرر به زندان افتاده است.»

علاوه بر نرگس محمدی، بنیاد اولاف پالمه «مارتا چومالو»، فمینیست اوکراینی و «ِاِرِن كِسكين» وکیل و فعال حقوق بشر از ترکیه، را دیگر برندگان جایزه امسال این بنیاد اعلام کرد.

جایزه اولاف پالمه معادل ۱۰۰ هزار دلار، به منظور بزرگداشت اولاف پالمه، نخست‌وزیر دهه‌های هفتاد و هشتاد سوئد و فعال حقوق بشر هر سال به یک یا چند کنشگر حقوق بشر از سراسر جهان اعطا می‌شود.

آقای پالمه به‌عنوان یکی از مخالفان بزرگ جنگ آمریکا در ویتنام و حامیان دولت کمونیست در کوبا و نیکاراگوئه و منتقد بزرگ رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی، سال ۱۹۸۶ ترور شد.