رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، یکشنبه 26 دی، تاکید کرد که اگر اقدامات «پ‌.ک‌.ک» متوقف نشود، تنش‌ها با سوئد ممکن است تشدید شود. وی گفت: «سوئد باید 130 نفر از پناهندگان سیاسی کرد ترکیه را به ترکیه تحویل دهد تا آنها رای مثبت به عضویت آنها در ناتو بدهند .

این اظهارات پس از آن بیان شد که ابراهیم کالین، سخنگوی و مشاور سیاست خارجی اردوغان روز شنبه گفت بعید است که سوئد و فنلاند بتوانند قبل از ژوئن به «ناتو» بپیوندند.

 کالین با بیان اینکه از بین بردن تنش میان ترکیه و سوئد بستگی به این دارد که سوئد چقدر عمیق به این مسائل نگاه می‌کند، گفت: «سوئدی‌ها به ما گفتند که قوانین جدید ضدتروریسم آنها تا ماه ژوئن سال جاری به طور کامل اجرا می‌شود.»

او افزود: «اما شاید آنها تا قبل از تاریخ اجرای قوانین ضدتروریسم بتوانند کارهایی را در این زمینه انجام دهند».

درخواست ترکیه از سوئد و فنلاند

ترکیه از سوئد و فنلاند خواسته است تا قوانین محدود کردن فعالیت‌ حامیان «پ‌.ک‌.ک» و همچنین گروهی از مسئولین کودتای نافرجام 2016 در ترکیه را تشدید کنند.

کالین به خبرنگاران خارجی در استانبول گفت: «در اصل، ما دوست داریم سوئد و فنلاند را در ناتو ببینیم. اما آنها می‌گویند این است که به زمان بیشتری نیاز دارند. ما به آنها گفتیم شما باید این شرایط را قبول کنید و یک پیام جدی به حزب کارگران کردستان «پ‌.ک‌.ک» بدهید».

او افزود: «آنکارا تعهد سوئد و فنلاند برای تغییر قوانین ضدتروریسم بر اساس توافقنامه امضا شده میان سه کشور در نشست ناتو در ژوئن گذشته را به رسمیت می‌شناسد.»

دو کشور سوئد و فنلاند، پس از حمله روسیه به اوکراین درخواست پیوستن به ائتلاف نظامی غرب «ناتو» را دادند، اما عضویت آنها باید مورد تایید تمامی کشورهای عضو ناتو قرار گیرد. از میان اعضای ناتو تنها ترکیه و مجارستان هنوز با این توافق موافقت نکرده‌اند و آنکارا شرط الحاق این دو کشور به ناتو را اتخاذ اقدامات سختگیرانه‌تری علیه تروریسم دانسته است.