۱۵ تن از نواندیشان دینی داخل و خارج کشور، در بیانیه‌‌ای حمایت خود را از «خواسته‌های آزادی‌خواهانه و برابری‌طلبانه مولوی عبدالحمید» اعلام کرده و آن را «در حکم حمایت از مطالبات همه‌ی ایرانیان در داخل و خارج کشور» دانستند.

در بخش از این بیانیه آمده است «مرزنشینان ایرانی در فرایند جنبش فراگیر و سراسری ایران تا کنون مقاومت گسترده‌ای در برابر استبداد حاکم از خود نشان داده‌اند. همزمان، علمای مذهبی اهل سنت ایران از هر طایفه و نژادی در قامت یکی از نمادهای مقاومت و پایداری جنبش مهسا به میدان آمده‌اند. این پدیده بیش از همه جای ایران در کردستان و سیستان و بلوچستان خود را نشان داد، در مناطقی که بیش از همه جا رنج ستم و تبعیض را به دوش کشیده‌اند».

امضاء‌کنندگان بیانیه در ادامه به «ابداع و ابتکار درخشان» عالمان دینی کردستان و خواندن بیانیه‌ها از سوی «عالمی از جمع حاضر به پا ایستاده» اشاره کرده و آن را ستوده‌اند.

نواندیشان دینی می‌گویند که مبارزات آزادی‌خواهانه‌ی ایرانیان با «مرکزیت مسجد مکی زاهدان و با محوریت یک عالم معتبر مذهبی جناب شیخ الاسلام مولوی عبدالحمید»ادامه یافته است.

حسن یوسفی اشکوری، هاشم آقاجری، محمدجواد اکبرین، میثم بادامچی، عبدالعلی بازرگان، رضا بهشتی معزّ، رحمان لیوانى، سروش دباغ، احمد علوى، رضا علیجانی، عبدالله ناصرى طاهرى، داریوش محمدپور، مهدی ممکن، یاسر میردامادی و خانم صدیقه وسمقی این بیاینه را امضاء کرده‌اند.

متن کامل بیانیه که برای انتشار در اختیار زیتون قرار گرفته در ادامه می‌آید.

مرزنشینان ایرانی در فرایند جنبش فراگیر و سراسری ایران تا کنون مقاومت گسترده‌ای در برابر استبداد حاکم از خود نشان داده‌اند. همزمان، علمای مذهبی اهل سنت ایران از هر طایفه و نژادی در قامت یکی از نمادهای مقاومت و پایداری جنبش مهسا به میدان آمده‌اند. این پدیده بیش از همه جای ایران در کردستان و سیستان و بلوچستان خود را نشان داد، در مناطقی که بیش از همه جا رنج ستم و تبعیض را به دوش کشیده‌اند. در کردستان، عالمان دینی (ماموستاها) با ابداع و ابتکار درخشانی در جایی (غالبا در مساجد) جمع شده و عالمی از سوی جمع حاضر به پا ایستاده و متن بیانیه‌های آنان را خوانده است.

در بلوچستان نیز با مرکزیت مسجد مکی زاهدان و با محوریت یک عالم معتبر مذهبی جناب شیخ الاسلام مولوی عبدالحمید، مبارزات آزادی‌خواهانه‌ی ایرانیان ادامه یافته است. مهم آن است که شعارها و مطالبات ستم‌ستیزانه نه محدود به مذهبی‌های اهل سنت و نه اختصاص به مردم کردستان یا سیستان و بلوچستان باشد. مطالباتی که در غیبت وظیفه تاریخی روحانیت شیعه، دائماً از سوی عبدالحمید در خطبه‌های پرشور نماز جمعه‌های مسجد مکی با شفافیت درخور تحسینی مطرح می‌شوند. این خواسته‌ها مطالبات ملت ایران با هرگرایش قومی، زبانی و دینی-مذهبی است.

چنین می‌نماید که پس از بیش از یک قرن مبارزه علیه استبداد و پیگیری آرمان‌های ملی و مردمی و عدم کامیابی در تحقق آن‌ها همه کم‌وبیش به این نتیجه رسیده‌اند که در نهایت دردهای تمامی ایرانیان از هر قوم و مذهب و زبان و طایفه‌ یکی است و راه حل نیز لاجرم مشترک خواهد بود.

آزادی، حاکمیت قانون، توسعه ملی، رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و ده‌ها خواسته‌ی مشروع دیگر همانا مرز، قوم، مذهب و طایفه نمی‌شناسد. دموکراسی و حق حاکمیت ملی و نیز مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر بی مرز است. امروز حمایت از خواسته‌های آزادی‌خواهانه و برابری‌طلبانه مولوی عبدالحمید، در حکم حمایت از مطالبات همه‌ی ایرانیان در داخل و خارج کشور است.

ما گروهی از نواندیشان دینی ایرانی داخل و خارج کشور، ضمن تاکید و تصریح بر ضرورت استقرار حکومتی در ایران که دین و دولت در آن جداست، از خواسته‌های مبتنی بر مردم‌سالاری و عدالت اجتماعی حمایت می‌کنیم و بر این باوریم که در فقر حریت و شهامت علمای شیعه، مولوی عبدالحمید نیازمند حمایت همه جانبه‌ی ایرانیان داخل و خارج کشور است.

حسن یوسفی اشکوری
هاشم آقاجری
محمدجواد اکبرین
میثم بادامچی
عبدالعلی بازرگان
رضا بهشتی معزّ
رحمان لیوانى
سروش دباغ
احمد علوى
رضا علیجانی
عبدالله ناصرى طاهرى
داریوش محمدپور
مهدی ممکن
یاسر میردامادی
صدیقه وسمقی