مشاور نخست وزیر عراق در امور ایزدی‌ها با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۲۶۰۰ ایزدی مفقودالاثر هستند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست افزود از طریق کمیسیون ویژه‌ای در دفتر نخست وزیری برای بازگشت این افراد فعالیت می‌شود. این در حالی است که به گفته دولت عراق و رژیم ایران و ترکیه آنها بر داعش پیروز شده اند و داعش جای در عراق و سوریه در دست ندارند

به گزارش آوینه، خلف شنگالی مشاور محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق در امور ایزدی‌ها اعلام کرد ۸۰% بافت و زیربنای شهر شنگال ویران شده است همچنین ۷۵% از ساختمانهای آن نیز ویران شده‌اند و آبادانی مجدد و اساسی آن نیازمند تامین بودجه اختصاصی است.

خلف شنگالی اشاره کرد از سوی دولت کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شده است و در خصوص انتصاب فرماندار شنگال فعالیت می‌کند.

وی همچنین گفت: «۱۵۰۰ ایزدی به عنوان پلیس در شنگال استخدام می‌شوند که پس از صدور دستورالعمل های قانون بودجه مستقیما وزرات داخلی فرم استخدامی را به این منظور منتشر خواهد کرد.»

در حمله روز ۳ آوریل ۲۰۱۴ جنگجویان داعش بر علیه منطقه شنگال کوههای شنگال تنها مکانی بود که ایزدیان این منطقه برای درامان ماندن از دست تروریستهای داعش به آن پناه بودند. بعضی از آنها چندین سال است که در این کوهها باقی مانده‌اند و تعداد دیگری از آنها نیز خود را به کردستان سوریه رساندند و سپس از گذرگاه سملکا بازگشتند و در شهرهای اقلیم کردستان آواره گشتند و تعداد دیگری از آنها نیز به خارج از کشور روی آوردند.

به علت حمله داعش بر علیه شنگال بیشتر از ۵۰۰۰ کرد ایزدی کشته شدند و حدود دو هزار و ۷۴۵ کودک بی سرپرست شدند.