عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان: بدون مذاکره با حزب دمکرات کردستان هیچ قدمی را در کرکوک بر نخواهیم داشت
سرویس عراق و اقلیم کردستان_ یکی از اعضای دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان با بیان اینکه با حزب دمکرات کردستان و دیگر احزاب کردستانی برای تشکیل شورای استانی کرکوک با هم دیدار خواهیم کرد افزود: در صورت مذاکره با هر گروهی در هر حال پست استاندرای کرکوک متعلق به کُردهاست.
به گزارش رسانه خبری روداو، روز یکشنبه رزگار حاجی حمه عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد باید قبل از مذاکره با هر حزب و اقلیت دیگری در خصوص موضوع استانداری کرکوک ابتدا با حزب دمکرات کردستان دیدار کنیم و در خصوص طرح‌ها و برنامه‌های خود تبادل نظر کنیم.
رزگار حاجی حمه افزود: مسئولیت شهر کرکوک و همه مناطق مورد مناقشه بر عهده تمام نیروها و احزاب سیاسی کردستان است از این رو در آینده بسیار نزدیک با همه احزاب سیاسی دیدار خواهیم کرد بدون شک اولین حزبی که با آن دیدار می‌کنیم، حزب دمکرات کردستان است.
شورای کمیسیون مستقل انتخابات عراق در تاریخ ۲۰۲۳/۱۲/۲۸ نتایج نهایی انتخابات شوراهای استانی کرکوک را که در تاریخ ۲۰۲۳/۱۲/۱۸ برگزار شد، اعلام کرد.
بر اساس این نتایج از مجموع ۱۶ کرسی متعلق به استان کرکوک اتحادیه میهنی ۵ کرسی، حزب دمکرات کردستان ۲ کرسی به دست آوردند. رزگار حاجی حمه بر این باور است نه تنها با حزب دمکرات کردستان بلکه باید با همه احزابی کردستانی که در شورای استانی کرکوک کرسی به دست آورده‌اند گفتگو کنند تا اتحاد و همبستگی کُردها حفظ شود.
برای تشکیل شورای استانی کرکوک دو حزب حاکم کردستان در صورتی که با هم ائتلاف نیز تشکیل دهند نیاز به دو کرسی دیگر دارند تا حداقل ۵۰+۱ کرسی را به دست آورند. رزگار حاجی حمه در این باره اشاره کرد از قبل طرح‌ها و برنامه‌های خود را با حزب دمکرات کردستان هماهنگ و سازماندهی می‌کنند تا با هم بتوانند بهتر با دیگر اقلیتهایی که کرسی به دست آورده‌اند گفتگو کنند و افزود اقلیتهای کلدان و سریانی در روند مذاکرات با ما همکاری خواهند کرد اگر ما (حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی) با هم متحد باشیم می‌توانیم بر تمام مشکلات فایق آییم.
وی تصریح کرد: تا کنون در خصوص تشکیل شورای استانی کرکوک با هیچ حزب و اقلیت سیاسی مذاکره و نشستی برگزار نشده است و تاکید کرد تا زمانی که با حزب دمکرات کردستان اتحاد و همبستگی و یکصدایی و برادری خود را آغاز نکنیم با هیچ حزب و گروه دیگری مذاکره نخواهیم کرد.
جبهه ترکمانی از مجموع ۱۶ کرسی کرکوک ۲ کرسی به دست آورد، کردها ۷ کرسی و اعراب نیز ۶ کرسی کسب کرده‌اند نکته‌ای که بعد از انتخابات کرکوک قابل توجه است انتصاب استاندار این شهر است، در گذشته این پست در اختیار یک فرد کُرد بود اما او برکنار شد و راکان جبوری جایگزین وی گردید.
شایعاتی مبنی بر توافق ترکمن‌ها با کُردها در خصوص در اختیار گرفتن پست استانداری کرکوک به صورت دوره دو ساله و چرخشی در بین این دو اقلیت وجود دارد، رزگار حاجی حمه در این باره گفت: «در بین همه جریانها جریانی که بیشترین آرا را به دست آورده باشد استاندار را تعیین خواهد کرد».
وی افزود: در صورت برگزاری هر گونه مذاکره‌ای پست استانداری در هر حال متعلق به کُردهاست، کُردها در کرکوک ۷ کرسی به دست آورده‌اند و هر جریان دیگری هم که آرای بیشتری از کُردها به دست آورده باشد می‌تواند پست استانداری این شهر را در دست بگیرد.
رزگار حاجی حمه در ادامه تصریح کرد حزب دمکرات کردستان نیز آماده یکصدایی و همکاری با اتحادیه میهنی کردستان خواهد بود و هیچگاه به عنوان یک حزب با سابقه خارج از همبستگی داخلی کُرد با احزاب و گروههای دیگری توافق نخواهد کرد و به منافع کرد و اقلیم کردستان آسیب نخواهد زد.
به گفته وی آنها تا کنون هیچ گزینه مشخصی را برای استانداری کرکوک انتخاب نکرده‌اند.