صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس مشترک سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها گفت: «میلیون‌ها تن عبدالله اوجالان را رهبر خلق اعلام کرده‌اند. قوه قضاییه نمی‌تواند در این مورد بحث کند. اوجالان برای صلح تلاش می‌کند و به آینده کشور فکر می‌کند.»

پرونده کوبانی به دلیل فعالیت‌های اعتراضی بین ۶ تا ۸ اکتبر ۲۰۱۴ علیه حملات داعش به کوبانی باز شد و فیگن یوکسکداغ و صلاح‌الدین دمیرتاش روسای مشترک سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) و اعضای اداری مرکزی هیئت (MYK) و ۱۸ نفر از آنها، در مجموع ۱۰۸ نفر محاکمه شدند کخ در بیست و دومین دادگاه کیفری عالی آنکارا و در زندان سینجان ادامه یافت.

نمایندگان پارلمان حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) و وکلای انجمن وکلای آزادی (OHD) و بسیاری از مردم این پرونده را دنبال کردند.

زندانیان سیاسی سباحت تونجل، گونای کوبیلای، علی اورکوت، نظمی گور و بولنت پارماکسیز نیز در این جلسه حضور داشتند. سیاستمداران در زندان‌های مختلف نیز از طریق سیستم صوتی تصویری (SEGBÍS) در جلسه شرکت کردند.

جلسه با دفاعیات صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس مشترک سابق ادامه یافت.

دمیرتاش به جمع‌بندی و یکسان‌سازی کیفرخواستها اشاره کرد و گفت: «جمع‌بندی شماره ۱۹ به دلیل سخنرانی من در رابطه با عبدالله اوجالان تهیه شده است. ما یک بیانیه مطبوعاتی طولانی صادر کرده‌ایم. زمانی که تدارکات برای نوروز در آمد آماده می‌شد، بیلبوردهایی به زبان کوردی و ترکی تهیه می‌شد و فرماندار زبان کوردی را ممنوع کرده بود. در همان زمان فرماندار تصمیم گرفته بود و نوروز را ممنوع کرده بود. ما هم بیانیه‌ای دادیم و هم از نوروز و هم از زبان کوردی دفاع کردیم. ما به خاطر اوجالان واکنش نشان دادیم. ما یک سال در دادگاه مجازات‌های سنگین نوزدهم از خود دفاع کردیم و اندیشه‌های سیاسی، نقدهای سیاسی و نظرات ما مورد انتقاد قرار می‌گیرد. چگونه از مقصر تمجید کرده‌ایم؟ چگونه خشونت را تبلیغ کرده‌ایم؟ هیچ رویکرد مشخصی در رابطه با این موضوع وجود ندارد. برای عبدالله اوجالان، گفتن «آقای رهبر خلق کورد» چگونه می‌تواند تمجید گناهکار باشد؟ بیایید در این مورد بحث کنیم. اینکه چگونه یک شخص به عنوان یک رهبر پذیرفته میشود، موضوع نقد و بحث سیاسی است. موضوع قضایی وجود ندارد. نه من، میلیون‌ها نفر اوجالان را رهبر خود اعلام کردند.»

دمیرتاش با بیان اینکه رئیس باشگاه ورزشی آنکاراگوچو که داور را مشت زد، سرکردگان تبهکاران حزب حرکت ملی و فردی که کمال قلیچداراوغلو را مشت زد، مورد ستایش قرار گرفتند و ادامه داد: تمجید از عبدالله آلپدوغان که کشتار درسیم را سازماندهی کرد، تمجید از جنایت است و جرم است. ستایش توپال عثمان ستایش جنایت و جنایتکار است. وقتی در این سخنرانی‌ها می‌گوییم رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، چه می‌گوییم؟ ما از تلاش برای صلح صیانت می‌کنیم. اوجالان از سال ۱۹۹۳ برای صلح تلاش کرده است. در خارج، دولت را برای گفتگو پذیرفت و وقتی با مقامات دولتی ملاقات کرد، او را «آقای اوجالان» خطاب کردند. ما در مورد چنین شخصی صحبت می‌کنیم. یک فرهنگ بسیار عجیب تحت فشار قرار دادن در ترکیه شکل گرفته است. اگر به زبان انگلیسی صحبت کنید و کسی را “آقا” خطاب نکنید، شرم‌آور است. می‌گویند آقا. وقتی در خارج از کشور درباره اوجالان صحبت کردم، مترجم آن را «آقای اوجالان» ترجمه کرد. این به ویژگی زبان مربوط می‌شود. دلیل تبدیل شدن آن به بحران، به دلیل کورد بودن است. این ممکن است یک انتقاد سیاسی باشد و ما به آن احترام خواهیم گذاشت. هر چند هم که می‌گوییم آقای اوجالان، همه را مجبور به پذیرش این موضوع نمی‌کنیم و دادستان نمی‌تواند این موضوع را کیفری کند.

بیایید تصمیم بگیریم که به چه کسی بگوییم «آقا «آیا گفتن «آقا» برای کنان اورن جرم است؟ آنها نام اسات اکتای یلدرم را روی یک مدرسه گذاشتند. من حداکثر می‌توانم مورد انتقاد قرار بگیریم و به انتقادات پاسخ دهم. اگر دادستان وارد این پرونده شد چه اوجالان رهبر خلق کورد باشد چه نباشد، باید گزارش کارشناس را بیاورد. میلیون‌ها نفر در این مورد طومار نوشتند و در آرشیو مجلس موجود است. من کسی نیستم که عبدالله اوجالان را رهبر خلق کورد معرفی کردم. نه من، میلیون ها نفر عبدالله اوجالان را رهبر خلق اعلام کردند. میلیون‌ها نفر ده‌ها بار کمپین «با او ملاقات کنید و مسئله ما را حل کنید» آغاز کردند. این یک واقعه آسیب زا است که دادستان‌ها و دادگاه‌ها این موضوع را به یک موضوع جنایی تبدیل می‌کنند. آیا یک دولت با اعتماد به نفس که خود را باور دارد، می‌تواند با این موارد خود را مشغول نماید؟ چرا گفتی آقا؟ چرا گفتی رهبر خلق کورد؟ مسئله بزرگی وجود دارد که یک قرن است ادامه دارد و به جای بحث درباره آن می‌گویند چرا گفتی آقا؟

حالا بعضی‌ها می‌گویند دمیرتاش می‌گوید کورد و کوردستان. شاید بعضی‌ها برای اولین بار بشنوند، اما اولین بار نیست که می‌گویم کورد و کوردستان . چون گفتم کوردستان برای همین امروز اینجا محاکمه می‌شوم. من به خاطر ۴۶-۵۰ سخنرانی ام محاکمه می‌شوم. همه اینها به مسئله کوردها مربوط می‌شود. من ۷ سال از 1۲ سال به عنوان نماینده پارلمان اینجا هستم. آیا من فقط ۵۰ بار صحبت کردم. نه‌خیر ، من حداقل هزار بار صحبت کردم. فقط حرفهای من که شامل کلمه کورد و کوردستان است جرم نشان داده شده است. من در مورد کشتار سوما خیلی تند صحبت کردم، اما چرا برای من پرونده تشکیل نشد؟ چون کلمه کوردی در آن نیست. ما به خاطر حرف‌هایمان درباره کوردها و کوردستان محاکمه می‌شویم.»

فرات