خبر مبادله حمید نوری با دو زندانی سوئدی در ایران خشم گسترده فعالان حقوق بشر و خانواده‌های دادخواه و زندانیان سیاسی را به دنبال داشته است. نوری که با‌ اتهام مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در ایران در سال ۱۳۶۷ در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود، روز شنبه ۲۵ خرداد ماه با یوهان فلودروس و سعید عزیزی که در ایران زندانی بودند، مبادله شد.

خبر از بی بی سی فارسی:

ایران و سوئد از تبادل زندانی خبر دادند؛ حمید نوری آزاد شد

حمید نوری

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ – ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴، ۱۱:۱۶ GMT

به روز شده در ۲ ساعت پیش

کاظم غریب‌آبادی، از مقام‌های بلندپایه قوه قضائیه ایران در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از آزادی حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت، از زندانی در سوئد خبر داده است.

معاون بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر این قوه، در پیامش گفته است که حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در «بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعتی دیگر به کشور بازخواهد گشت.»

نخست وزیر سوئد هم اعلام کرده است که در جریان تبادل زندانی با ایران، یوهان فلودرس و سعید عزیزی در هواپیمای بازگشت به سوئد هستند.

مجید نوری، فرزند حمید نوری هم در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن اشاره به آزادی پدرش گفته است او عصر امروز به وقت ایران به تهران می‌رسد.

خبرگزاری ایسنا هم از قول دولت عمان اعلام کرد که به دلیل درخواست‌های ایران و سوئد از عمان برای میانجیگری در پرونده زندانیان دو کشور، در نهایت توافق میان دو کشور برای تبادل زندانیان انجام شد.

گفته شده که این تبادل امروز، شنبه (۱۵ ژوئن/ ۲۶ خرداد) صورت گرفت و زندانیان دو طرف برای عزیمت به کشورهایشان، از تهران و استکهلم به مسقط انتقال داده شده بودند.

حمید نوری

حمید نوری کیست؟

حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت (رجایی‌شهر) به دلیل دست داشتن در اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ به دو اتهام جنایت جنگی در سطح بین‌الملل و قتل، در سوئد به حبس ابد و پرداخت غرامت به بازماندگان محکوم شده بود.

سال گذشته میلادی دادگاه تجدیدنظر (استیناف) منطقه‌ای استکهلم، بعد از بررسی مجدد پرونده حمید نوری، حکم حبس ابد او را تایید کرد.

او در ۱۸ آبان ۹۸ (۹ نوامبر ۲۰۱۹) پس از ورود به فرودگاه آرلاندای سوئد بازداشت شد.

حمید نوری در دفاعیاتش اعدام گسترده زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ را «ساختگی» و «جعلی» خوانده بود. مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند او «بی‌گناه» است و دادگاه را «سیاسی» خوانده بودند.

زندانیان سوئدی آزاد شده چه کسانی هستند؟

یوهان فلودروس
توضیح تصویر،یوهان فلودروس، کارمند اتحادیه اروپا و شهروند سوئد در یکی از جلسات دادگاه

یوهان فلودروس، کارمند اتحادیه اروپا و شهروند سوئد است. اولین بار در شهریور ماه سال گذشته (۱۴۰۲) نیویورک‌تایمز از بازداشت او در ایران خبر داد. نیویورک تایمز در آن زمان اعلام کرد که این شهروند سوئدی ۵۰۰ روز است که در ایران در بازداشت است.

براساس این گزارش او در ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ زمانی که قصد خروج از ایران را داشته در فرودگاه بازداشت می‌شود.

اتهامات این شهروند سوئدی «افساد فی‌الارض از طریق اقدام علیه امنیت کشور، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور وهمکاری اطلاعاتی» با اسرائیل اعلام کرده بودند.

آقای فلودروس ۳۳ ساله در نهادهای مختلف اتحادیه اروپا چندین سمت بر عهده داشته است.

از جمله در برنامه‌های آموزش کارآموزان ادارات دولتی و همچنین برنامه‌ای برای جذب جوانان سوئدی برای کار در اتحادیه اروپا.

آقای فلودروس از سال ۲۰۱۹ به عنوان دستیار ایلوا یوهانسون کمیسر اروپایی در امور مهاجرت خدمت کرد. سرانجام در سال ۲۰۲۱، او به سرویس اقدام خارجی اروپا (EEAS) پیوست.

سرویس اقدام خارجی اروپا (EEAS) سرویس دیپلماتیک و وزارت ترکیب شده خارجه و دفاع اتحادیه اروپا (EU) است. این سرویس زیر نظر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند.

سعید عزیزی شهروند ایرانی سوئدی، در حال گذراندن دوران محکومیت پنج ساله خود در زندان اوین بود.

وکیل او در بهمن سال گذشته خبر داد که آقای عزیزی ۶۳ ساله، روز ۲۱ آبان در جریان سفری از سوئد به ایران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد.

اتهام این شهروند «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» عنوان شده بود.

حکومت ایران در سال‌های اخیر در موارد زیادی شهروندان دو تابعیتی را زندانی کرده و به آنها اتهام جاسوسی یا همکاری با دولت‌های متخاصم زده، اما پس از مدتی و در پی معاملات سیاسی آنان را آزاد کرده است.

بی بی سی