نشست سه روزه کشورهای عضو گروه ویژه اقدام مالی (اِف‌اِی‌تی‌اِف) در سنگاپور به پایان رسید و ایران در فهرست سیاه این نهاد باقی ماند. نمایندگان «شبکه جهانی گروه ویژه اقدام مالی» از ۲۰۰ حوزه قضائی و ناظران نهادهای بین‌المللی در این اجلاس حضور داشتند.

گروه ویژه اقدام مالی در این نشست معیارهای «گروه بازنگری همکاری بین‌المللی» در اولویت‌بندی و قرار دادن کشورهای در فهرست خاکستری و سیاه را تغییر داد، که آن را در ارزیابی‌های‌ آتی خود به کار می‌گیرد.

در پایان این نشست، اف‌ای‌تی‌اف ترکیه و جاماییکا را پس از بررسی محلی از فهرست خاکستری خارج کرد چرا که دوکشور با موفقیت نقائص استراتژیکی را برطرف کردند که در ارزیابی‌های دوجانبه شناسایی شده بودند. ونزوئلا و موناکو دو کشوری هستند که به این لیست اضافه شدند.

فهرست خاکستری کشورهای هستند که تحت نظارت فزاینده قرار دارند، شامل ۲۱ کشور از جمله سوریه و یمن.

فهرست سیاه کشورهایی «پرخطر» هستند که به اقدام فراخوانده شده‌اند شامل کره شمالی، ایران و میانمار.

در ارزیابی اخیر اف‌ای‌تی‌اف آمده است ایران شش سال پیش (ژوئن ۲۰۱۶) متعهد شد که نقائص استراتژیک خود را رفع کند. مهلت ایران برای اقدام در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید و در سال ۲۰۲۰ اف‌ای‌تی‌اف به ایران یادآور شد که اقدامات لازم را انجام نداده است.

با در نظر گرفتن اینکه ایران عهدنامه‌های پالرمو و تامین مالی تروریسم را اعمال نکرده است، اف‌ای‌تی‌اف اکنون تعلیقی را که برای اقدام کشورها در قبال این عمل نکردن به تعهد در نظر گرفته بود کاملا برمی‌دارد و از کشورهای عضو می‌خواهد که بر اساس توصیه‌نامه تمام این اقدام‌های بازدارنده را به کار گیرند.

به این ترتیب ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف باقی می‌ماند و در صورتیکه به عهدنامه پالرمو تامین مالی تروریسم بپیوندد درباره اقدام‌های بعدی تصمیم گرفته می شود از جمله اینکه این اقدام‌های بازدارنده را تعلیق کند یا خیر.

اف‌ای‌تی‌اف تاکید کرد که همچنان درباره خطر مالی تروریسم از ایران و تهدیدش برای نظامی مالی بین‌المللی نگران است.

دو کشور هم پیشرفت محسوسی در اعمال معیارهای اف‌ای‌ای‌اف داشته‌اند.

هند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در بیشتر زمینه‌ها داشته است اما در زمینه نظارت و اعمال آن باید اصلاحات دیگری را اعمال کند. کویت هم چارچوب حقوقی و نظارتی کافی بر اساس معیارهای اف‌ای‌تی‌اف را نشان داد اما هنوز در رسیدن به نتیجه مورد نظر نقائص جدی دارد.

اف‌ای‌تی‌اف ۳۷ کشور عضو دارد در کنار کمیسیون اروپا و شورای همکاری خلیج فارس. عضویت روسیه به حال تعلیق درآمده است.

اف‌ای‌تی‌اف نهاد اصلی برای مقابله با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تولید و توزیع سلا‌ح‌های کشتار جمعی است.

این نهاد درباره اینکه پولشویی چگونه انجام می‌شود و بودجه تروریسم چگونه تامین می‌شود تحقیق می‌کند و استانداردهای بین‌المللی را برای کاهش این خطرات تعیین می‌کند و همین طور اینکه آیا کشورهای اقدام موثر برای مقابله با آن انجام می‌دهند.

کنوانسیون پالرمو یک توافق بین‌المللی است که سازمان ملل از آن حمایت می‌کند برای مبارزه با قاچاق انسان و تولید غیرقانونی و قاچاق اسلحه و مهمات.

عهدنامه مقابله با تامین مالی تروریسم (سی‌اف‌تی) هم یکی از توافق‌های سازمان ملل است که اعضا را ملزم می‌کند با نظارت بر مبادلات بانکی، جلوی تامین بودجه تروریسم را بگیرند.

اکثر کشورهای جهان به هر دوی این کنوانسیون‌ها پیوسته‌اند.

عضویت ایران نیز در چارچوب لوایحی که دولت حسن روحانی تهیه کرد در مجلس تصویب شد اما مصوبه‌های مجلس با مخالفت شورای نگهبان در آبان ۱۳۹۷ به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شدند. بررسی مجدد این مصوبه‌ها با موافقت رهبر جمهوری اسلامی در دی ۱۳۹۹ در مجمع تشخیص آغاز شد اما تاکنون بلاتکلیف مانده‌اند.

مخالفان می‌گویند که اجرای آن موجب خواهد شد تا حمایت از حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان نیابتی با مشکلات جدی روبه‌رو شود.

در آن زمان خروج یک‌جانبه امریکا از برجام هم یکی از دلایل رد شدن مصوبه‌های مجلس در شورای نگهبان عنوان شد.

پیوستن کامل به اف‌ای‌تی‌اف یکی از موضوع‌های مناظره نامزدهای اتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ بود.

بی بی سی