صدای شما از ایران: در انتخابات شرکت نمی‌کنم

رادیوفردا : یکی از مخاطبان رادیوفردا می‌گوید در انتخابات امروز شرکت نمی‌کند چون نمی‌خواهد بیشتر از این مردم کشور در رنج و عذاب باشند.

«بی‌اعتنایی» نمازگزاران نمازجمعه اهل سنت زاهدان به صندوق‌های رأی

کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد نمازگزاران اهل سنت زاهدان روز جمعه به صندوق‌ رای‌گیری که مقابل مصلی مکی این شهر گذاشته شده بود بی‌اعتنا بوده‌اند و کسی از این جمعیت به شعبه اخذ رای مراجعه نکرده‌ است.

کانال «حال‌وش» که اخبار مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان را پوشش می‌دهد در حساب کاربری خود در ایکس نوشته است: روز جمعه شهروندان بلوچ در بخش «دهپابید» شهرستان خاش از حضور در پای صندوق‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خودداری کردند.

یکی از شهروندان با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به خلوت بودن خیابان بعثت زاهدان و محل اخذ رای می‌گوید: «… پرنده پر نمی‌زند».

ساعت رأی‌گیری در انتخابات ایران به رغم «مشارکت ضعیف» تمدید شد
خبرگزاری‌های ایران به نقل از رئیس ستاد انتخابات کشور خبر دادند که ساعت رأی‌گیری برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری تا هشت شب به وقت محلی تمدید شده است.
محسن اسلامی گفته که این تمدید به دستور وزیر کشور بوده است.
تمدید زمان رأی‌گیری در حالی است که گزارش‌های میدانی حاکی از مشارکت «ضعیف» در این دوره از انتخابات است

صطفی فقیهی، سردبیر سایت «انتخاب»، عصر جمعه در این زمینه نوشت که چهار استان تهران، فارس، خوزستان و آذربایجان غربی که «پایگاه اصلی رأی پزشکیان هستند»، تا این لحظه «مشارکت ضعیفی در انتخابات داشته‌اند».

او که از هواداران این نامزد انتخابات اصلاح‌طلبان است، افزوده که «اگر چنین وضعی در ساعات آتی ادامه یابد، اوضاع جالب نخواهد بود».

۴ استانِ تهران، فارس، خوزستان و آذربایجان‌غربی که پایگاه اصلی رأیِ #پزشکیان هستند، تا این لحظه مشارکت ضعیفی در انتخابات داشته‌اند. که اگر چنین وضعی در ساعات آتی ادامه یابد، اوضاع جالب نخواهد بود.اما اگر پا به میدان بگذارند، پیروزی #پزشکیان حتی در مرحله‌ی اول بسیار بالا می‌رود.— مُصطفی فقیهی Mostafa Faghihi (@Faghihimostafa1) June 28, 2024

کاربری به نام امیررضا نظری که خود را روزنامه‌نگار و دانشجوی دوره دکترا معرفی کرده، نیز گفته که در ستاد مرکزی مسعود پزشکیان است و «عدد مشارکت بر اساس آنچه که از استان‌های مختلف به‌دست ما رسیده چندان مطلوب نیست».

حسن اسدی زیدآبادی، وکیل دادگستری که سابقه زندان را در کارنامه خود دارد، نیز از مشارکت ضعیف در انتخابات خبر داده و حتی احتمال داده که کمتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند پارسال و اردیبهشت امسال باشد.

او در پستی نوشته است: «براساس برخی مشاهدات و اخبار غیر رسمی، احتمال این‌که میزان مشارکت امروز در مقایسه با انتخابات چندماه پیش کمتر باشد، وجود دارد؛ دستکم تا ظهر».

میثم شرفی، کاربر نزدیک به اصلاح‌طلبان، هم از وضعیت مشارکت در انتخابات ابراز ناامیدی کرده و در شبکه ایکس نوشته که «با همین ضرب آهنگ مشارکت، شنبه صبح همه با لباس فرم خاکی ساعت ۶ صبحگاه کشوری سلام فرمانده رو خطاب به جلیلی باید بخونیم».

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، هم مشارکت در انتخابات را «بسیار پایین‌تر از حد انتظار» خوانده است.

او در پستی در شبکه ایکس نوشت: «من امروز صبح حدود ساعت ۱۱ در مسجد حضرت امیر امیرآباد رأی دادم. مشارکت بسیار پایین‌تر از حد انتظار بود».

صدرا محقق، روزنامه‌نگار، نیز در شبکه ایکس نوشته است:‌ «استان کهگیلویه و بویراحمد که همیشه بالای ۸۰ و گاهی ۱۰۰ درصد مردم آن در انتخابات شرکت می‌کردند، براساس اعلام رسانه‌های محلی تا ساعت چهار و نیم امروز فقط ۲۷ درصد رای دادن».

احسان بداغی، روزنامه‌نگار نزدیک به اصلاح‌طلبان، هم از مشاهدات خود نوشته و گفته که «از صبح به برخی مناطق تهران سر زدم و یک ساعت قبل به پزشکیان رای دادم. وضعیت مشارکت طوری است که احتمالا از هفته آینده یک پرزیدنت جلیلی خواهیم داشت. مگر این‌که چیزی در این ساعات تغییر کند».

وحید حقانیان: هواداران جلیلی ظاهراً بوی شکست را حس کرده‌اند

وحید حقانیان که خود را «مشاور و دستیار ارشد در امور اجرایی دفتر رهبر جمهوری اسلامی» معرفی می‌کند، گفته است که هواداران سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، ظاهراً «بوی شکست را حس کرده‌اند».

حقانیان که خود نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود ولی صلاحیتش از سوی شورای نگهبان رد شد، در توئیتی خبر داده که «گروهی از هواداران» جلیلی بیانیه‌ای «در حمایت دروغین» از او از جانب وی جعل کرده‌اند و گفته که این اقدام «در آخرین ساعات باقی‌مانده تا شروع انتخابات، بعد از سوء استفاده گسترده از امکانات دولتی» صورت گرفته است.

طرفداران سعید جلیلی در روزهای اخیر فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی تشدید کرده‌اند و حتی شایعاتی مبنی بر کناره‌گیری محمد باقر قالیباف، دیگر نامزد اصولگرایان، از صحنه انتخابات منتشر کردند که از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی تکذیب شد.

«شرکت نکردن» زندانیان بند ۴ اوین در انتخابات ریاست‌جمهوری

حسین رزاق، فعال سیاسی که مدتی نیز زندانی بوده است، در توئیتی نوشته که ظهر روز جمعه «صندوق رأی را به بند ۴ زندان اوین بردند اما علی‌رغم رأی‌گیری بدون شناسنامه و کارت ملی، هیچ‌کدام از زندانیان سیاسی این بند حاضر به رأی دادن نشدند و در نمایش انتخابات شرکت نکردند».