پارتی پس از شکست در انتخابات کرکوک حاضر نیست با داشتن یک رای در جبهه کوردی و برای اینکه یک کورد از اتحادیه میهنی که برند انتخابات هست رای دهد. اینکه چه کسی یا کدام حزب پست استانداری کرکوک را برعهده بگیرد، از اختلافات مطرح میان حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان است اما اکنون نشانه هایی مبنی بر نزدیکی و توافق این دو حزب وجود ندارد.

حزب دمکرات کردستان برای اخذ تصمیم نهایی درمورد پست استانداری کرکوک، خواستار احیای پیشنهاد شش سال قبل، یعنی انتصاب یک استاندار بی طرف شده که پیشتر با اتحادیه میهنی درمورد آن مذاکره کرده است.

علی حسین، رئیس شورای رهبری حزب دمکرات کردستان در استانهای سلیمانیه، حلبچه و راپرین پس از نشست با جعفر شیخ مصطفی، رئیس شورای حفاظت از منافع عالی اتحادیه مهینی اعلام کرد که درخصوص پست استاداری کرکوک با اتحادیه میهنی گفتگو کرده‌اند اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند و اظهار داشت که حزبش از انتخاب یک نامزد مستقل برای استانداری کرکوک حمایت می‌کند.

این درحالی است که به گفته جعفر شیخ مصطفی، اتحادیه میهنی پست استانداری کرکوک را حق خود می‌داند.

حزب دمکرات کردستان برای تصمیم قطعی درمورد پست استانداری کرکوک، علاوه بر یک شخص بیطرف از یک نامزد دیگر که جبهه ترکمانی پیشنهاد کرده است هم حمایت می‌کند و همچنین پیشنهاد تبادل پست استانداری به صورت دوره‌ای میان هر سه بخش جمعیتی را نیز مطرح کرده است.

درحال حاضر اسامی دلشاد پیروت و عبدالرحمن مصطفی بر سر میز مذاکره حزب دمکرات کردستان، جبهه ترکمانی و برخی از احزاب عرب است.

 چند منبع دیپلماتیک ترکیه به شبکه دولتی TRT گفتند که کردها، عرب ها و ترکمان ها بر سر تعیین استاندار کرکوک به توافق رسیدەاند، هرچند این کانال تلویزیونی هیچ اطلاعاتی از کردهایی کە با این توافق موافق بودەاند ندادە است. با توجه به اشغال کوردستان توسط ترکیه و چراغ سبز پارتی مشخص است که پارتی با فرمان رژیم اردوغان در فکر این است که یک فرد ترکمانی استاندار کرکوک شود.

این منابع گفتند، ترکیه مدت هاست روی اجرای مدل چرخشی برای تعیین استاندار کرکوک کار می کند و در نهایت تلاش ها به نتیجه رسیده است. بر اساس این توافق، کردها، عرب ها و ترکمان ها به صورت چرخشی پست استانداری کرکوک را دریافت خواهند کرد. وی گفت: به لطف تلاش های دیپلماتیک ترکیه، یک ترکمان برای اولین بار پس از 100 سال استاندار کرکوک می شود.

کانال 8 در روزهای اخیر از چندین منبع فاش کرد که پیشنهاد برای تصدی پست استانداری به صورت چرخشی از سوی جبهه ترکمان ها ارائه شده است، اما تاکنون توافقی حاصل نشده است.

اتحادیه میهنی کردستان که پنج کرسی در شورای استانی به دست آورده است، پست استانداری کرکوک را متعلق بە خود می داند و مقامات این حزب بارها این موضوع را تکرار کردەاند.