شایا گلدوست: ایران وایر: پاریس، پایتخت فرانسه، بیش از دو هفته است که میزبان بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ است. حدود ۱۰ هزار و پانصد ورزشکار از ۲۰۶ کشور جهان در این دوره از مسابقات المپیک تابستانی شرکت دارند. این رقابت‌ها که ۱۹ روز در جریان است، از ۲۶جولای تا ۱۱آگوست۲۰۲۴ (۵ تا ۲۱مرداد۱۴۰۳) در پایتخت فرانسه برگزار می‌شوند. ورزشکاران در ۳۲ رشته ورزشی با یکدیگر رقابت می‌کنند و در طول بازی‌ها، ۳۲۹ مدال طلا اهدا خواهد شد.

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ که با نام رسمی «بازی‌های المپیاد سی و سوم» (Games of the XXXIII Olympiad) شناخته می‌شود، فرصتی است تا ورزشکاران و قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی توانایی‌های خود را به نمایش گذاشته و برای هدفی که سال‌ها برای آن تلاش کرده‌اند، رقابت کنند.

***

پایگاه داده المپیک ۲۰۲۴، شامل نمایه‌های المپیکی‌های آشکارا هم‌جنس‌گرا، دوجنس‌گرا، ترنس، نان‌باینری و کوییر است. بازی‌های المپیک پاریس از حیث تعداد ورزشکاران رنگین‌کمانی، یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود و خبر از فراگیری و پذیرش در دنیای ورزش می‌دهد. نکته قابل توجه در این آمار، تعداد ورزشکارانی است که قبلا آشکارسازی کرده و گرایش جنسی و هویت جنسیتی خود را اعلام کرده‌اند، اما ناگفته پیداست که تعداد ورزشکاران رنگین‌کمانی حاضر در این مراسم، می‌تواند بسیار بیشتر از آمار اعلام شده باشد.

این صحنه جهانی اما فرصت‌هایی برابر را در اختیار همه ورزشکاران و دوستداران ورزش قرار نمی‌دهد. تبعیض‌های جنسی و جنسیتی و عدم دسترسی برابر افراد به امکانات موجود به‌واسطه گرایش جنسی، هویت و بیان‌جنسیتی آن‌ها، بسیاری از ورزشکاران را از صحنه این رقابت‌ها حذف یا آن‌ها را با تبعیض‌های مضاعف روبه‌رو می‌کند. 

با‌این‌وجود، بسیار بو‌ده‌اند ورزشکاران رنگین‌کمانی که در جنگی نابرابر، در مسیر رسیدن به آرزو‌های‌شان خوش درخشیده و نام خود را در تاریخ ثبت کرده‌اند.

«نیکی هیلتز»، متولد ۲۳اکتبر۱۹۹۴، دونده مسافت متوسط ​​آمریکایی است که در ۱۵۰۰ متر و‌ مایل تخصص دارد. هیلتز دارای رکورد آمریکا در مایل و همچنین قهرمان ۱۵۰۰ متر آمریکا در سال ۲۰۲۳ است. او برای تیم‌های «اورگان داکس» و«ارکانزاس ریزر‌بکز» در مقاطع دانشگاهی رقابت کرده است.

هیلتز به‌عنوان یک زن متولد شد و در بدو تولد جنسیت زنانه به او نسبت داده شد، اما او در روز ۳۱ماه مارس۲۰۲۱ «در روز جهانی مشاهده‌پذیری افراد ترنس»، به‌عنوان یک فرد «نان‌باینری» یا فردی با هویت جنسیتی «غیر‌دوگانه» آشکارسازی کرد؛ ولی به شرکت در رقابت‌های ورزشی در رده زنان ادامه داد.

هیلتز شش بار از سوی NCAA Division I All-America  پذیرفته شد؛ بالاترین سطح دوومیدانی بین‌دانشگاهی که توسط انجمن ملی دوومیدانی دانشگاهی در ایالات متحده تایید شده است که بازیکنان را در سطح جهانی می‌پذیرد و عنوان افتخاری سالانه به ورزشکاران برجسته در ایالات متحده است که در بین بهترین ورزشکاران در رشته ورزشی مربوطه خود محسوب می‌شوند. افرادی که این مقام را دریافت می‌کنند، معمولا در رشته ورزش خود، به یک تیم در سراسر آمریکا ملحق می‌شوند. هیلتز فعالیت خود را در کالجی در اورگان در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد، قبل از اینکه در سال ۲۰۱۶ به آرکانزاس منتقل شود.

هیلتز در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ در دو ۱۵۰۰ متر شرکت کرد و به مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی راه یافت. او در فینال این مسابقات در زمان ۳:۵۵:۳۳ برنده شد و بدین ترتیب، مدال نقره این رقابت‌ها را برای ایالات متحده به ارمغان آورد. او همچنین رکورد آزمایشی جدیدی را ثبت کرد. او از سال ۲۰۲۱ به‌عنوان یک ورزشکار، به یکی از ستاره‌های بزرگ آمریکا تبدیل شده است، سفری سه ساله که در بازی‌های المپیک به اوج خود رسید.

در ژوئن ۲۰۲۱، در خط شروع مسابقات المپیک ایالات متحده، هیلتز از خود پرسید که آیا او متعلق به این صحنه ورزشی هست یا خیر؟ او سه ماه قبل به‌عنوان فردی نان‌باینری آشکار‌سازی کرده بود و حالا از خود می‌‌پرسید که آیا جایی برای او در این دنیا وجود دارد یا خیر؟

هیلتز ۲۹ ساله، از بدو تولد زن شناخته شد، بنابراین در رده زنان رقابت می‌کند. او از درمان‌های هورمونی استفاده نمی‌کند، زیرا این موضوع کد دوپینگ جهانی دو‌و‌میدانی را نقض می‌کند. او در زمانی که ورزشکاران ترنسجندر مورد خشونت و‌ نفرت‌پراکنی قرار می‌گیرند، به‌عنوان یک ورزشکار، جامعه و کشور خود را نمایندگی می‌کند. 

بسیاری از جناح راست سیاسی، از‌جمله «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور سابق، موضوع زنان ترنس در ورزش را به یک موضوع سیاسی تبدیل کرده‌ است و ادعا می‌کند که ورزشکاران زن سیسجندر باید از رقبای خود که زنان ترنس هستند و او آن‌ها را مرد خطاب می‌کند، محافظت شوند. 

هیلتز از سال ۲۰۲۰ با «اما گی»، اولین دانشجو ورزشکار رنگین‌کمانی که برای دانشگاه «بریگهام یانگ» رقابت می‌کرد، رابطه داشت. او در ۳۱‌مارس۲۰۲۱، روز جهانی مشاهده‌پذیری افراد ترنس، تصمیم به آشکارسازی گرفت؛ تصمیمی که برای او بدون هزینه نبود. آشکار‌سازی برای او با عوارض عاطفی و روانی شدید همراه بود. او امیدوار بود که همان استقبالی را دریافت کند که در سال  ۲۰۱۶ به‌عنوان یک هم‌جنس‌گرا دریافت کرده بود، اما به‌سرعت متوجه شد که این تجربه بسیار متفاوت خواهد بود.

هنگامی که گویندگان یا مدیران مسابقه از ضمایر اشتباه برای او استفاده می‌کردند، او احساس می‌کرد که یک فشار سنگین را تحمل می‌کند. هیلتز تمام تلاش خود را برای توضیح و آموزش انجام داد، برای جامعه‌ای که درباره افراد با هویت جنسیتی غیر‌دوگانه بسیار کم می‌دانند.

هیلتز می‌گوید: «گاهی اوقات با احساس یک ملکه قدرتمندی از خواب بیدار می‌شوم و روزی دیگر با این احساس از خواب بیدار می‌شوم که انگار یک پسر هستم، یا اینکه تنها یک شخص هستم. گاهی اوقات خودم را کاملا خارج از دوگانه جنسیت هویت‌یابی می‌کنم. این همه احساس متفاوت، هم هیجان‌انگیز است و هم وحشتناک، اما من همیشه معتقدم که آسیب‌پذیری و دیده‌شدن، در ایجاد تغییر و پذیرش اجتماعی ضروری است.»

او به روش‌های مختلف برای کمک به جامعه رنگین‌کمانی تلاش می‌کند. کمک‌های مالی به یک سازمان غیرانتفاعی با تمرکز بر تلاش‌های پیشگیری از خودکشی در بین جوانان رنگین‌کمانی.

هیلتز در پی ترنس‌هراسی‌‌های متعدد در طی بازی‌های المپیک در اینستاگرام نوشت: «ترنس‌هراسی در این المپیک دیوانه‌کننده است. لفاظی‌های ضد ترنس و ضد زن است. این افراد از ورزش زنان محافظت نمی‌کنند، آن‌ها هنجارهای جنسیتی سفت و سخت را اعمال می‌کنند و هرکسی که با این هنجارها مطابقت نداشته باشد، مورد  توهین قرار می‌گیرد.»

مسابقات جهانی دوومیدانی، زنان ترنس را از رقابت در رده زنان منع می‌کند و برای برخی رویدادها، سطح هورمون‌های طبیعی زنان را آزمایش می‌کند. هیلتز اما قویا معتقد است که زنان ترنس باید آزاد باشند تا در هر رشته‌ای که آن‌ها را تایید می‌کند، رقابت کنند.

او‌می‌گوید: «من از زنان ترنس حمایت می‌کنم. من از حق آن‌ها برای رقابت در هر جایی که احساس راحتی می‌کنند، چه جنسیتی که در بدو تولد به آن‌ها اختصاص داده شده باشد یا نه، حمایت می‌کنم.»

«ترنس» یا «ترنس‌جندر»، یک واژه چتری است و در واقع به شخصی گفته می‌شود که هویت جنسیتی خود را مغایر با جنسیتی که در بدو تولد براساس ظاهر اندام جنسی به او نسبت داده شده است، تعریف می‌کند. 

به زبانه ساده‌تر، «زن ترنس» به شخصی گفته می‌شود که با جسم و اندام جنسی منتسب به مردانه متولد شده است و جنسیت مردانه به او نسبت داده می‌شود، در‌صورتی‌که او خودش را یک زن می‌داند و هویت جنسیتی خویش را زنانه تعریف می‌کند. 

«مرد ترنس» به شخصی گفته می‌شود که با جسم و اندام جنسی منتسب به زنانه به‌دنیا آمده است و جنسیت زنانه به او نسبت داده می‌شود، در‌حالی‌که او هویت جنسیتی خود را مردانه تعریف می‌کند و خویش را یک مرد می‌داند. 

البته ترنس‌ها می‌توانند هویت جنسیتی غیردوگانه یا نان‌باینری نیز داشته باشند و باوجودی که جنسیت نسبت داده شده به خود را نمی‌پذیرند، اما خودشان را متعلق به هیچ‌کدام از دو قالب زنانه و مردانه ندانند. 

نان‌باینری یا هویت جنسیتی غیردوگانه، به هویت جنسیتی افرادی گفته می‌شود که خودشان را در چارچوب‌ها و دوگانه جنسیتی زن و مرد قرار نمی‌دهند. آن‌ها هویت جنسیتی خود را نان‌باینری یا غیر‌دوگانه تعریف می‌کنند.

در این گزارش سعی می‌کنیم با پرداختن به چند نکته مهم، با افراد نان‌باینری بیشتر آشنا شویم. 

افراد نان‌باینری یا فردی با جنسیت غیر‌دوگانه ممکن است که جنسیت‌ خود را ترکیبی از زن و مرد بودن تعریف کند، یا اینکه خود را مرد و زن تعریف نکند و چیزی غیر از این دوگانه جنسیتی را برای تعریف هویت جنسیتی خود در نظر بگیرد. حتی ممکن است جنسیتی شناور یا سیال داشته باشد. یعنی بین غیردوگانه بودن جنسیت خود و جنسیتی دیگر جابه‌جا شده و در حرکت باشد. افراد با جنسیت غیردوگانه حتی می‌توانند خود را بدون جنسیت نیز تعریف کنند. 

استفاده از ضمایر مناسب برای خطاب قرار دادن افرادی با جنسیت غیردوگانه، از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ ضمیری که بیانگر همان هویت جنسیتی‌ باشد که فرد برای خود تعریف می‌کند و ممکن است فرد به فرد متفاوت باشد. این‌ خود فرد است که تصمیم می‌گیرد با چه ضمیری خطاب قرار داده شود. در زبان‌هایی که ضمایر مذکر و مونث دارند، بعضی از افراد ترجیح می‌دهند با ضمایری مثل «ایشان» خطاب قرار داده شوند و برخی نیز از ضمایر منتسب به مردانه یا زنانه استفاده می‌کنند. بهتر است افراد پرسیده شود که ضمیر انتخابی و ترجیحی آن‌ها چیست.

توصیه می‌شود در مکالمات و مراودات روزمره، از ضمایر و واژه‌هایی که بر جنسیت افراد تاکید دارند، استفاده نشود. مانند «آقا»، «خانم»، «پسر»، «دختر» و غیره؛ به‌جای آن از اصطلاحات بدون جنسیت مانند عزیزم، دوست محترم، میهمانان عزیز، مسافران محترم و غیره استفاده شود. 

مطلب مرتبط:

لغت‌نامه مختصر اصطلاحات حوزه جنس و جنسیت

راهنمای گزارش‌نویسی و پرداخت به اخبار رنگین‌کمانی‌ها

راهنمای حفظ حریم جنسی و جنسیتی رنگین‌کمانی‌ها در مراجعه به پزشک