اخبار روز: روز دوشنبه ۵ شهریور ماه ۱۴۰۳، اعتصابات و اعتراضات پرستاران، کارگران نفت و گاز، بازنشستگان و … گسترش و تداوم یافت. اعتصابات پرستاران با تجمع و راهپیمایی در گرگان ، کرمانشاه، شیراز، کنگان، و … گزارش شده است. برخی از بیمارستان ها در سطح کشور در پی این اعتصابات که در بیش از پنجاه شهر گزارش شده است به حالت نیمه تعطیل درآمده اند. کارگران و کارکنان صنعت نفت و گاز در چندین حوزه عملیاتی به تجمع و راهپیمایی اعتراضی دست زدند. این اعتراضات در چندین حوزه از جمله در پالایشگاه گاز فجر جم، شرکت نفت و گاز پارس عسلویه (سایت۱)، نفت و گاز پارس سکوی‌های ۴۰گانه‌ی _POGC، شرکت نفت و گاز پارس کنگان (سایت۲) و پالایشگاه گاز پارسیان گزارش شده اند. بازنشستگان مخابرات در بیش از ۱۰ استان کشور در مراکز این استان ها به اعتراضات خیابانی خود با تجمع در مقابل دفاتر شرکت مخابرات تداوم بخشیدند. این اعتراضات در شهرهایی از جمله در سنندج، رشت، تبریز، بیجار، ارومیه، اصفهان، کرمانشاه، خرم آباد، زنجان، ساری، مریوان و … برگزار شدند. همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش دانیال تجمع اعتراضی داشتند.

اعتصابات و تجمعات سراسری پرستاران امروز نیز تداوم یافت. به گزارش شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران امروز در تداوم اعتصابات پرستاران و کادر درمان در روزهای گذشته، امروز گرگان در استان گلستان، کرمانشاه، شیراز، کنگان و … شاهد ای اعتصابات بودند. پرستاران اعتصابی گرگان در مقابل ستاد مرکزی دانشگاه گلستان تجمع و از ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گلستان تا استانداری گلستان راهپیمایی کردند. تجمع اعتراضی پرستاران و کادر درمان کرمانشاه مقابل استانداری برگزار شد و مراقبین سلامت استان فارس در مقابل استانداری تجمع کردند.

پرستاران، نسبت به عدم تحقق وعده های صنفی، عدم ارتقاع وضعیت اقتصادی، اجرای طرح های اضافه کاری با مبالغ ناچیز و تداوم مشکلات اقتصادی و صنفی معترض هستند.

در گزارشی از وضعیت نیمه تعطیل بیمارستان کنگان آمده است:

بعد از رسیدن اعتصابات پرستاران به بیمارستان دولتی کنگان، خدمات رسانی به مردم در شرایط غیر اورژانسی تقریبا انجام نمی شود. پرستاران بیمارستان کنگان از حجم فشار کار بالا در مقابل حقوق ناچیز ناراضی و خواستار اصلاح این شرایط هستند.

درمانگاه سرپایی بیمارستان کنگان خدمات رسانی را متوقف کرده است و عمل های جراحی غیر اورژانسی نیز در حال حاضر انجام نمی‌شود. در بخش‌های بستری نیز وضعیت به همین صورت است، تنها بیماران اورژانسی که از بخش اورژانس یا اتاق عمل به بخش بستری ارجاع داده شوند، پذیرش و بستری می‌شوند. این درحالی‌ست که کوچکترین خللی در خدمات رسانی بخش اورژانس به بیماران اورژانسی (سطح ۱ و ۲) ایجاد نشده است؛ منتهی بیماران سرپایی پذیرش نمی‌شوند.

مطالبه اصلی پرستاران افزایش حقوق و مزایا است؛ پایین بودن میزان حقوق، باعث ریزش نیروی پرستاری می‌شود و ریزش نیروی پرستاری، اضافه کاری اجباری برای باقی پرستاران را درپی داشته است.

کارگران و کارکنان صنعت نفت و گاز نیز در چندین پالایشگاه و منطقه عملیاتی اقدام به برپایی تجمعات اعتراضی کردند.

کارگران و کارکنان رسمی شاغل در پالایشگاه گاز فجر جم واقع در بوشهر در تجمع خود اهم مطالبات خود را برکناری مسئولین نالایق و فاسد، حذف سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت بک پی ماده ۱، عدم تفکیک ۳ گانه‌ی مشاغل عملیاتی و بازنگری اساسنامه‌ی تحمیلی صندوق بازنشستگی عنوان کردند.

کارکنان شرکت نفت و گاز پارس عسلویه (سایت۱) نیز دست به برپایی تجمع اعتراضی و راهپیمایی زدند. این کارکنان نیز اهم مطالبات خود را حذف محدودیت غیرقانونی پرداخت و اصلاح‌ نظام حقوق‌ و‌ دستمزد، اعمال ترمیم حقوق طبق دستورالعمل جدید، حذف محدودیت حق‌ سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰ ، پرداخت بک پی ماده۱۰عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی، استرداد مازاد مالیات کسر شده، اصلاح کف‌ حقوق و عدم ادغام صندوق بازنشستگی با سایر صندوق‌های ورشکسته عنوان کردند.

کارکنان نفت و گاز پارس سکوی‌های ۴۰گانه‌ی POGC نسبت به حقوق غصب شده دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران و کارکنان شرکت نفت و گاز پارس کنگان (سایت۲) نیز تجمع اعتراضی برگزار کردند. اعتراضات این کارکنان نسبت به مطالبات بر زمین مانده با اولویت اصلاح‌ نظام حقوق‌ و‌ دستمزد عنوان شده است.

بازنشستگان مخابرات در بیش از ۱۰ استان کشور در مراکز این استان ها به اعتراضات خیابانی خود با تجمع در مقابل دفاتر شرکت مخابرات تداوم بخشیدند. این اعتراضات در شهرهایی از جمله در سنندج، رشت، تبریز، بیجار، ارومیه، اصفهان، کرمانشاه، خرم آباد، زنجان، ساری، مریوان و … برگزار شدند.

بازنشستگان مخابرات، نسبت به گسترش فقر، محرومیت از حق امنیت شغلی و اقتصادی، سو مدیریت، عدم توجه مسئولان به وضعیت اقتصادی و معیشتی آنها معترض هستند. آنها خواستار اجرای آئین نامه استخدامی مصوب سال ۱۳۸۹ این شرکت در روند حقوق ماهیانه بازنشستگی و افزایش میزان دسترسی آنها به خدمات بیمه های تکمیلی هستند.

بازنشستگان تامین اجتماعی شوش نیز امروز دوشنبه، مقابل درب دفتر نمایند شهرستان شوش در مجلس در اعتراض به فقرو نداری، دزدی، فساد و غارت، گرانی و تورم، دستمزد های ناچیز، تبعیض و نابرابری ها دست به تجمع اعتراضی زدند. در این تجمع شعارهایی از جمله شعارهای زیر داده شد:

“پیام ما به دولت خجالت  خجالت”
“تامین و غارت کردن ما رو بیچاره کردن”
“تورم اسفبار حاکم شده تو بازار”
“ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما”
“مدعی عدالت، حجالت حجالت”  “مابازنشستگانیم خواهان حقمانیم”
“حقوق بازنشسته فقط واسه یک هفته”
“یخچال بازنشسته خالی تر از گذشته “
حقوق نصف و نیمه، سکوت کنی همینه”
” پیام ما به دولت، حجالت حجالت”
“تشکل، تجمع، اعتراض، حق مسلم ماست”

بازنشستگان تامین اجتماعی با توجه گسترش مشکلات اقتصادی، فقدان حمایتهای اقتصادی و بیمه ای کافی از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، این قشر از جامعه با فقر دست و پنجه نرم می کنند.مطالبه این شهروندان؛ اجرای طرح همسانسازی حقوق و مزایا، رفع مشکلات اقتصادی، حق دسترسی و ارتقاع کیفیت خدماتی بیمه درمانی، افزایش حقوق براساس تورم جاری کشور ذکر شده است.

سایر اخبار کارگری:

تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهانی در محل ادراه آب

امروز دوشنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۳، جمعی از کشاورزان استان اصفهان در مقابل اداره آب منطقه ای آن استان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

مطالبه این شهروندان، ارائه حق آبه کشاورزی از طریق رهاسازی آب در زاینده رود عنوان شده است.

تجمع اعتراضی نیروهای شرکتی شهرداری مقابل دادگستری ایلام

نیروهای شرکتی شهرداری ایلام به مدت چهار ماه‌ است‌ هیچ گونه قرارداد و بیمه و حقوقی از طرف شهرداری ایلام دریافت نکرده اند و در تنگنای شدید مایحتاج زندگی خانواده قرار گرفته اند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری زاهدان بدلیل عدم پرداخت معوقات سه ماهه

کارگران شهرداری منطقه سه شهر زاهدان بدلیل عدم پرداخت سه ماهه حقوق و معوقه خود مقابل درب “اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سیستان و بلوچستان” تجمع اعتراضی کرده و خواستار پرداخت معوقات خود شدند.

به گفته منابع کارگران منطقه سه شهرداری شهر زاهدان سه ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند و با پیگیری و مراجعه به ارگان‌ها و ادارات مختلف کسی پاسخگو نبوده با تجمع اعتراضی مقابل درب “اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سیستان و بلوچستان”، خواستار پرداختن حقوق سه ماه عقب افتاده خود شدند.»

منابع افزوده‌اند: «بارها این نیروها با مکاتبه و تماس با مسئولین شهرداری از عدم پرداخت حقوق خود اعتراض کرده و خواستار پرداخت معوقات خود شده‌اند که پاسخی دریافت نکرده‌اند.»