گلستان تارا، روزنامه‌نگار کُرد، که در حمله پهپادی ترکیه در سلیمانیه کشته شده بود، در زادگاهش اِلیح در کردستان ترکیه به خاک سپرده شد.

گلستان تارا، روزنامه‌نگار کُرد که در حمله پهپادی ترکیه به خودروی حامل روزنامه‌نگاران کُرد در نزدیکی شهرستان سَیدصادق در سلیمانیه و در تاریخ 23 آگوست جان خود را از دست داده بود، با استقبال گسترده مردم و فعالان سیاسی کردستان ترکیه در زادگاهش اِلیح (سیلوپی) به خاک سپرده شد.

https://media.kurdpress.com/d/2024/08/30/0/244151.mp4?ts=1725008385000

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، جسد تارا در مرز خابور با شعارهای «شهید نمی‌میرد» تحویل گرفته شد و پس از اتمام تشریفات مربوط به کالبدشکافی در مرکز پزشکی قانونی شرناخ، به اِلیح منتقل شد. در اینجا نیز با شعارهای «شهید نمی‌میرد، و مرگ بر خیانت، زنده باد کردستان» از او استقبال شد و با کاروانی شامل صدها خودرو به محله تلمرچ، منتقل شد.

زنان حاضر در مراسم، که جنازه تارا را به دوش می‌کشیدند، قصد داشتند او را تا گورستان تلمرچ همراهی کنند. اما در حین حمل جنازه که با دادن شعارهای جنجالی همراه بود، پلیس به آن‌ها حمله کرد. نیروهای پلیس تلاش کردند تا فقط خانواده و نمایندگان مجلس را همراه با جنازه وارد گورستان کنند. اما جمعیت حاضر در مقابل حمله پلیس مقاومت کردند و با شعارهایی همچون «کرامت انسانی بر شکنجه پیروز خواهد شد» پاسخ دادند.

نمایندگان مجلس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند

در جریان ورود جسد گلستان به گورستان، زکی ایرمز و صباحات اردوغان سارتاش، نمایندگان دم پارتی، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. اما با وجود تمامی حملات پلیس، زنان حاضر موفق شدند به همراه خانواده تارا جسد او را به خاک بسپارند. پس از مراسم دفن، گل‌های میخک و یک دوربین عکاسی روی قبر تارا قرار داده شد.

احمد بولنت تِتیک، برادر تارا، در سخنانی بر سر مزار خواهرش گفت: «راه رسانه آزاد، یک راه مقدس است. ما وفاداری همراهان گلستان به او را دیدیم. در سلیمانیه نیز شاهد وفاداری دوستان به گلستان بودیم.»

گلستان تارا در زادگاهش الیح و تحت تدابیر شدید امنیتی به خاک سپرده شد + فیلم

مبارزه را تقویت خواهیم کرد

در ادامه، زینب اودونجو، نماینده دم پارتی در سخنانی اظهار داشت: «ما شاهد شرایط سختی بودیم که دوستانمان در اقلیم کردستان با آن مواجه هستند و چالش‌هایی که رسانه آزاد با آن روبرو است. آخرین حمله دولت ائتلافی AKP و MHP به مردم ما یکی از آشکارترین نمونه‌های این اقدامات بود. از سوی دیگر، این دولت همواره زن را هدف اصلی خود قرار می‌دهد و به دنبال راه‌هایی برای سرکوب و قتل زنان است. ما نیز به عنوان ادامه‌دهندگان راه زنان مبارز، مبارزه خود را تقویت خواهیم کرد.»

گلستان تارا در زادگاهش الیح و تحت تدابیر شدید امنیتی به خاک سپرده شد + فیلم

تا زمانی که صلح به این سرزمین بازگردد، مبارزه خواهیم کرد

مصطفی مسعود تتیک، دیگر برادر گلستان تارا، نیز گفت: «ما به عنوان خانواده و همراهان گلستان و دوستانش، به ملت کُرد قول می‌دهیم که تا زمانی که صلح به این سرزمین بازگردد، به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

پس از پایان مراسم خاکسپاری، جمعیت حاضر گورستان را ترک کرد. خانواده تارا بنا بر آیین های ختم در کردستان ترکیه در باشگاه همایش رُزا در محله پازاریری پذیرای تسلیت‌ها هستند.

گفتنی است، دو روز پیش رسانه های دولتی ترکیه از جمله آناتولی، در گزارشی از گلستان تارا با نام گلستان تتیک به عنوان یکی از اعضای PKK نام برده بود.

همانگونه که در ویدئوهای منتشر شده از مراسم خاکسپاری نیز دیده می شود، در سخنانی که میان نمایندگان سیاسی حاضر در تشییع جنازه و نیروهای پلیس رد و بدل می شود، پلیس رو به افراد می گوید نمی توانید برای یک عضو سازمان تروریستی اینگونه تشییع جنازه برگزار کنید و ما تنها به اعضای خانواده او اجازه می دهیم تا در مراسم تدفین حاضر باشند. با این حال یکی از نمایندگان سیاسی در پاسخ به نیروی پلیس می گوید آیا قوانین و آیین های اسلامی کفن و دفن برای شما و یک نیروی PKK با هم فرق می کند؟ 

کردپرس