بی بی سی: رسانه‌های دولتی سوریه گزارش می‌دهند که حملات هوایی اسرائیل به چندین نقطه در منطقه مصیاف در استان حماه حداقل ۱۴ کشته بر جای گذاشته است.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) گزارش داد که ۴۳ نفر دیگرهم در این حملات زخمی شده‌اند که برخی از آنها به شدت مجروح هستند و در بیمارستان ملی مصیاف تحت درمان قرار دارند.

سانا همچنین اعلام کرد که جاده بزرگراه اصلی مصیاف آسیب دیده و در منطقه جنگلی آن آتش‌سوزی رخ داده است.

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، می‌گوید چهار غیرنظامی و تعدادی نامشخص از سربازان سوری و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در میان کشته‌شدگان قرار دارند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع مطلع خود در منطقه گفت «یک مرکز تحقیقاتی مهم نظامی برای تولید سلاح‌های شیمیایی» در نزدیکی مصیاف چندین بار هدف قرار گرفته است.

رویترز می‌گوید در این مرکز گروهی از کارشناسان نظامی ایرانی که در تولید تسلیحات دخیل هستند، حضور داشته‌اند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با محکوم کردن این حملات گفته است ادعاها درباره حمله به مراکز مرتبط با ایران در سوریه را «را تایید نمی‌کنیم.»

العالم، شبکه عربی زبان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران با انتشار تصاویری گزارش داده که حملات اسرائیل «در چند مرحله» انجام گرفته است.

خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هم از قول منابع خود گزارش داده که حمله در«چهار مرحله» و به مدت «سه ساعت» ادامه داشته است.

العالم، شبکه عربی زبان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران با انتشار تصاویری گزارش داده که حملات اسرائیل «در چند مرحله» انجام شده است
توضیح تصویر،العالم، شبکه عربی زبان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران با انتشار تصاویری گزارش داده که حملات اسرائیل «در چند مرحله» انجام شده است

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است و شبکه‌ای گسترده از منابع در داخل آن کشور دارد، از جمله افراد غیرنظامی کشته شده یک مرد و پسرش هستند که در اتومبیل در حال حرکت بودند.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، این حمله‌ها تأسیسات نظامی در منطقه را نابود کرده است:

«۱۳ انفجار شدید در منطقه‌ مصیاف شنیده شده که محل استقرار مراکز تحقیقاتی علمی و گروه‌های حامی ایران و کارشناسان توسعه تسلیحات است.»

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) پیشتر گزارش داده بود که «حدود ساعت ۱۱:۲۰ شب یکشنبه به وقت محلی «دشمن اسرائیلی از شمال غرب لبنان یک حمله هوایی به چند مرکز نظامی در منطقه مرکزی انجام داد» و «دفاع هوایی سوریه برخی از موشک‌ها را سرنگون کرد.»

مصیاف، منطقه‌ای زیر حملات مستمر

نقشه مصیاف، سوریه

مصیاف پیش از این هم هدف حمله قرار گرفته است. مرکز پژوهش‌ها و مطالعات علمی سوریه در این منطقه تاسیساتی دارد که چندین بار هدف حمله بوده‌ است.

العالم به نقل از منابع سوری می‌گوید مرکز تحقیقات علمی و تاسیسات آزمایشگاهی دفاعی ارتش سوریه در در حومه شهر مصیاف قرار دارد.

پیشتر ساخت سلاح‌ها و تجهیزات نظامی پیشرفته در این منطقه گزارش شده بود.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱، اسرائیل صدها حمله به سوریه انجام داده که بیشتر گروه‌های حامی ایران را هدف قرار داده است.

حملات هوایی اسرائیل به سوریه پس از حمله حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال گذشته ( ۷ اکتبر) و شروع جنگ غزه شدت یافته است.

مقام‌های اسرائیلی به‌ندرت در مورد حمله به سوریه اظهار نظر می‌کنند اما بارها اعلام کرده‌اند که اجازه نخواهند داد جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نفوذ خود را در آنجا گسترش دهد.

کمتر از یک ماه پیش رسانه‌های رسمی در ایران از کشته شدن یک سرهنگ نیروی هوافضای سپاه پاسداران در بمبارانی در سوریه خبر داده‌ بودند.

به گزارش فارس، سرهنگ احمدرضا افشاری نیمه اول مرداد در سوریه زخمی و به ایران منتقل شد اما ۲۵ مرداد به دلیل شدت جراحات درگذشت.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران تایید کرده بود که احمدرضا افشاری که از «نیروهای مستشاری هوافضای سپاه در سوریه بوده» به دلیل شدت جراحات وارده ناشی از بمباران هوایی پس از انتقال به ایران کشته شده است.

در حدود یک دهه گذشته تعداد زیادی از فرماندهان رده بالای سپاه پاسداران، عمدتا نیروی قدس، در سوریه چه در جنگ با مخالفان حکومت بشار اسد و چه در حملات منتسب به اسرائیل کشته شده‌اند.

هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن ۱۶ نفر که هفت نفر از آن‌ها از اعضای سپاه پاسداران بودند از جمله احمدرضا زاهدی، فرمانده سابق نیروی زمینی سپاه پاسداران به بالا گرفتن کم‌سابقه تنش میان ایران و اسرائیل و یک حمله پهپادی و موشکی بی‌سابقه ایران علیه اسرائیل انجامید.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، اواخر ماه گذشته میلادی، ۳ نفر از افراد حامی ایران در منطقه مرکزی حمص در حملاتی که به اسرائیل نسبت داده شد، کشته شدند.

چند روز بعد، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حمله‌ای به سوریه و نزدیک مرز لبنان، تعداد نامشخصی از افراد وابسته به جهاد اسلامی فلسطین که هم‌پیمان حماس است را هدف قرار داده و کشته است.

کشته شدن فواد شکر از فرماندهان ارشد حزب الله در اوایل مرداد ماه در حمله اسرائیل به جنوب بیروت و اندکی پس از آن ترور اسماعیل هنیه که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران به تهران رفته بود، به شدت به تنش‌ها دامن زده و حزب الله و ایران گفته‌اند که از اسرائیل انتقام خواهند گرفت.