تصاویر و ویدئوهای متعدد منتشر شده در شبکه‌های مجازی نشان می‌دهد که اصناف و کسبه شهرهای کردنشین در دومین سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» دست به اعتصاب زده اند.

بنابر گزارش‌ها امروز یکشنبه ۲۵ شهریورماه اصناف شهرهای سنندج، سقز، دیواندره، مهاباد، بوکان و پیرانشهر در اعتصاب به سر می‌برند.

این اعتصابات با وجود تهدیدها و امنیتی شدن فضای شهرهای کردنشین در روزهای گذشته انجام شده است.

بنابر گزارش های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، دستگاه‌‌های امنیتی اقدام به مسدود کردن راه‌های ارتباطی با آرامستان آیچی در سقز و استقرار نیروهای سرکوب در سطح شهر کردند.

وب‌سایت حقوق بشری هه‌نگاو با اعلام این خبر نوشت که بالگردهای نظامی بر فراز سطح شهر در حال گشت‌زنی هستند.

بنابر اعلام هه‌نگاو، ۵ بالگرد نظامی بر فراز شهر مشاهده شده است.

خانواده مهسا امینی، امروز قرار بود برای نخستین بار مراسم سالگرد فرزندشان را در آرامستان آیچی برگزار کنند. در این بین گزارش‌هایی هم منتشر شده که حاکی از تلاش نهادهای امنیتی برای جلوگیری از حضور خانواده امینی در آرامستان آیچی دارد. گفته می شود وزارت اطلاعات به این خانواده اعلام کرده امروز نباید از خانه خارج شوند و آن ها را در بازداشت خانگی قرار داده اند. دستگاه‌های امنیتی سال گذشته با بازداشت چند ساعته امجد امینی، پدر مهسا امینی، اجازه برگزاری مراسم را به این خانواده ندادند.

پیش‌تر پدر مهسا امینی، اعلام کرده بود در صورت عدم ممانعت حکومت و «با توجه به تماس‌ها و درخواست‌های مردمی» مراسم سالگرد فرزندش روز یکشنبه ۲۵ شهریور برگزار خواهد شد.

سقز

حکومت برای مقابله با اعتراضات سالگرد کشته شدن مهسا، تعداد زیادی از ماموران حکومتی را در سطح شهر سقز مستقر کرده و اختلال شدید اینترنت در برخی از شهرهای ایران، از جمله سقز و سنندج وجود دارد.