کمیسیون انتخابات سریلانکا روز چهارشنبه اعلام کرد، آنورا کومارا دیسانیاکا، رهبر ائتلاف چپ سریلانکا، برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده است. کمیسیون انتخابات اعلام کرد، آنورا کومارا دیسانیاکا، نامزد چپ و مارکسیست سریلانکا، 42.3 درصد آرا را به دست آوردە است. ساجیت پرماداسا، رهبر اپوزیسیون 32.76 درصد و رئیس جمهور مستعفی رانیل ویکرمسینگه 17.27 درصد آرا را کسب کردند. آنورا بلافاصله پس از اعلام پیروزی خود در پستی در پلتفرم X گفت: “این یک پیروزی برای همه ما است و همراه با رای دهندگان  آماده هستیم تا تاریخ سریلانکا را بازنویسی کنیم.” آنورا کومارا دیسانیاکا قرار است امروز به عنوان اولین رئیس جمهور چپگرای مارکسیست در تاریخ این کشور کار خود را آغاز کند

در این رابطه کمیته روابط خارجی ک‌ج‌ک با بیان اینکه پیروزی نیروهای سوسیالیست چپ در انتخابات سریلانکا دارای اهمیت تاریخی است، تاکید کرد که آنها از مبارزات مردم سریلانکا بر اساس آزادی زنان، دموکراسی و محیط‌ زیست حمایت می‌کنند.

بیانیه کمیته روابط خارجی ک‌ج‌ک به شرح زیر است:

«در سال ۲۰۲۲، مردم سریلانکا که علیه استثمار، اقتصاد رانتی و دزدی، بیکاری، فساد، پارتی‌بازی، خویشاوند سالاری و دیکتاتوری موضع گرفته و قیام کردند، با انقلاب باشکوه مردمی گوتابایا راجاپاسکا، رئیس‌جمهور آن دوره را که با سوء استفاده از کار فقرا و کارگران بر ثروت خود افزوده بود، کشور را غارت کرده و برای خود و خانواده‌اش کاخ‌هایی ساخته بود، از سلطنت خلع کردند و برای مردم ستمدیده جهان که در معرض حکومت‌های ظالم مشابه قرار گرفته‌اند، الهام بخشیدند. مردم سریلانکا که در برابر رژیم تک‌نفره و یک خانواده ایستاده بودند، با همان روحیه قیام علیه دولت بعدی که تحت عنوان اقتصاد نئولیبرال خواهان ادامه سیاست‌های رانت و چپاول رژیم سرنگون شده و دیکتاتور بود، موضع گرفتند و پیروزی دموکراتیک خود را با دفن آن در صندوق‌های رای اعلام کردند. بی‌شک این موضع دموکراتیک انقلابی مردم سریلانکا نه تنها ترس به دل دیکتاتورهایی انداختند که می‌خواستند رژیم‌های تک نفره خود را حفظ کنند و مردم را به فقر محکوم می‌کردند، بلکه الهام‌بخش مردم تحت ستم و استثمار شده جهان در یک مقیاس جهانی و منطقه‌ای شد.

این پیروزی دموکراتیک توسط مردم سریلانکا در انتخابات بدون شک ناشی از خشم عمیق آنها علیه فساد و اقتصاد رانت غارتگرانه و موضع انقلابی آنها بود و نیروهای دموکراتیک آنجا زمانیکه وارد انتخابات شدند، ثابت کردند که استراتژی اتحاد و همکاری دموکراتیک به دنبال آن چقدر تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز است.

بر این اساس، حفظ همکاری دموکراتیک که تداوم دستاوردهای کنونی را تضمین می‌کند و دائمی‌سازی آن با رهنمود یک ملت دموکراتیک از اهمیت بالایی برخوردار است. رهنمود ملت دموکراتیک و خودمدیریتی دموکراتیک، دموکراتیک‌ترین و آزادترین فرمول راه‌حل را برای مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری قصد تعمیق و سوء استفاده از آن را دارند ارائه می‌دهد که سال‌هاست در سریلانکا، کشور و سرزمین اصلی بسیاری از اقوام و گروه‌های مذهبی-قومی به ویژه اقوام سینهالی، تامیل و مور و ادیان بودایی، هندوئیسم و اسلام است، جریان دارد.

در سریلانکا که به دلیل اعمال سیستم استثماری سرمایه‌داری بحران‌ها و مشکلات بزرگی را تجربه می‌کند، طیف گسترده‌ای از گروه‌های سیاسی، جنبش‌های جوانان و زنان و اتحادیه‌های کارگری در چارچوب ائتلاف NPP (نیروی ملی خلق) شرکت کرده‌اند. تحت رهبری یک رهبر چپ و سوسیالیست به نام AKD (آنورا کومارا دیسانایکا) این که آنها در انتخابات با اتحاد پیروز شدند از اهمیت تاریخی برخوردار است. ما به مردم سریلانکا، به ویژه آقای AKD (آنورا کومارا دیسانایاکا) و تمامی اعضای NPP که پیشگام این موفقیت بودند، تبریک می‌گوییم و برای آنها آرزوی موفقیت روزافزون داریم. ما به عنوان جنبش آزادی کوردستان، موفقیت خلق سریلانکا را در مبارزه برای آزادی و دموکراسی مهم می‌دانیم و می‌خواهیم اعلام کنیم که از مبارزات آنها بر اساس آزادی زنان، دموکراسی و حفظ محیط ‌زیست حمایت می‌کنیم.»

فرات نیوز