روز سه شنبه 3 مهر ماه، بانو فتانه ولیدی هنرمند سرشناس کردستانی در سن 71 سالگی در شهر سنندج دیده از جهان فرو بست. بانو فتانه ولیدی از جمله چهره‌های ماندگار و پیشکسوت موسیقی کردی و یکی از سرمایه‌های ارزشمندی بود که همچون دری گران بها و تابنده در عرصه فرهنگ و هنر کردستان می‌درخشید. لیدی با ترانه صبری گل فروش (سه‌بری گوڵ فرۆش) به دنیای موسیقی پا گذاشت و از شاگردان حسن کامکار از هنرمندان مشهور کردستان بود. بی شک فقدان این هنرمند خسرانی بزرگ و جبران ناپذیر برای جامعه بزرگ هنری کردستان است. رادیو کوردانه درگذشت ماه بانوی آواز کردستان بانو ولیدی به جامعه هنری، خانواده و دوستداران این هنرمند تسلیت می گوییم

فتانه ولیدی در سال 1332 در شهر سنندج به دنیا آمد، استعداد او در خوانندگی از همان کودکی برای همه روشن شده بود. او در هنرستان عالی موسیقی تهران درس خواند و پس از آن در رادیو کودک تهران مشغول به کار شد.

زیبایی صدایش بسیاری از بزرگان موسیقی آن زمان را متحیر کرد و با تنی چند از آنان نیز در ادامه فعالیت هنریش همکاری کرد، آهنگ‌های «صبری گل فروش»، «ئامان شیرین گیان»، «ئه‌ی یاری نازداری»، «دیده‌ی گریان»، «له سه ر کانی» و «لایه لایه» از جمله مشهورترین آهنگ‌های فتانه ولیدی فقید به شمار می رود.

فتانه ولیدی با روی کار امدن رژیم جمهوری اسلامی به خاطر مخالفت با موسیقی و صدای زنان برای همیشه خانه نشین شد و تا اخرین روزها با تنهایی و فقر برای همیشه از دنیای هنر دور شد و سال‌ها  در کنج تنهایی با پدرش در روستای حسن آباد سنندج زندگی کرد و بعد از فوت پدر هم مدتی را در یک مرکز ویژه نگه داری از سالمندان بود.