ایران وایر – مریم دهکردی :

یازدهم آذر ۱۴۰۳ خبری تلخ و شوک‌آور در رسانه‌های داخلی در ایران منتشر شد مبنی بر این که چند جوان دانشجو یکی از دختران هم‌کلاسی خود در یاسوج را ربوده، او را به صورت جمعی مورد آزار و اذیت جسمی، تعرض، تجاوز و ضرب و جرح با چاقو قرار داده و ویدیوی اقدامات خود را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

در ادامه خبر آمده بود که این اتفاق پس از درگیری لفظی دختر و هم‌کلاسی‌هایش در یکی از گروه‌های تلگرامی دانشگاه رخ داده و دختر که نام و هویتش افشا نشده بود، پس از این دست به خودکشی زده است.

«ایران‌وایر» به اطلاعاتی دست‌ یافته که نشان می‌دهد بخشی از اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها درباره دختری که در یاسوج مورد تجاوز گروهی قرار گرفته، نادرست است. تصویر به اشتراک گذاشته شده منتسب به این دختر نیز غیر واقعی است.

«ایران‌وایر» برای حفظ حریم خصوصی این دختر، از به اشتراک گذاشتن تصویر او پرهیز می‌کند.

*********

ماجرا از یک گفت‌وگوی نه چندان خوشایند در اپلیکیشن پیام‌رسان «روبیکا» آغاز می‌شود. دختری نوجوان به نام «اسما غضنفری» در این گفت‌وگو با پسری وارد بحث و جدل می‌شود؛ هر دو اهل یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد.

«پردیس ربیعی»، فعال حقوق زنان به «ایران‌وایر» می‌گوید: «هیچ‌کس از محتوای رد و بدل شده در این گروه مطلع نیست. کسی نمی‌داند بحث از کجا آغاز شده و چرا به توهین جنسی به مادر تازه درگذشته پسری که آغازگر این اقدام بسیار خشن و غیرانسانی بوده، رسیده است. اما بعد از آن اتفاق، اسما تحت تاثیر آن‌چه گذشته و البته در اقدامی بسیار نادرست، تصویری از مادر تازه درگذشته آن پسر در اینستاگرام منتشر کرده و او را با الفاظی بسیار رکیک، توهین‌آمیز و جنسیتی مورد اهانت قرار داده است. هر چند هیچ اتفاقی آن‌چه در حق او رخ داد را توجیه نمی‌کند.»

علی‌رغم تاکید اغلب رسانه‌ها بر دانشجو بودن دختر آزار دیده، اسما غضنفری دانشجو نبوده است. اطلاعات رسیده به «ایران‌وایر» نشان می‌دهند که بعد از انتشار این استوری، فردی که نقشه آزار و تعرض به اسما را کشیده، با او به نرمی سخن گفته و تلاش کرده است او را قانع کند که با هم قراری بگذارند.

پردیس می‌گوید: «پسر به نرمی با او صحبت و اعتمادش را جلب کرده و او را به محلی کشانده است که همراه با تعدادی از دوستان و اعضای فامیلش او را مورد آزار و اذیت قرار دهند.»

ویدیوی آزار و اذیت این دختر نوجوان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. برخی تعداد افرادی که در این اقدام دست داشته‌اند را ۱۲ نفر اعلام کرده‌اند که برخی از آن‌ها نوجوان هستند.

پردیس ربیعی درباره این ویدیو می‌گوید:‌ «تنها یک فیلم نیست، یک ویس چهار دقیقه‌ای هم از این دختر ضبط شده است که در آن بارها و به وضوح نام اسما غضنفری برده و به او توهین می‌شود. در فیلم هم کاملا مشهود است که چند نفر او را ربوده و سپس به او تجاوز کرده‌اند و تهدیدش می‌کنند. دختر بارها از کاری که کرده بوده، ابرار پشیمانی می‌کند و آن‌ها را قسم می‌دهد که دست از سرش بردارند اما بدون کوچک‌ترین توجهی به او، مردانی که به جسمش تعرض و تجاوز کرده‌اند، به کارشان ادامه می‌دهند و وخامت حالش تاثیری بر آن‌ها نمی‌گذارد.»

آزارگران بدون هراس ویدیوی اقدامات خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. بعد از این اتفاق، رسانه‌ها با انتشار یک ویدیو از دستگیری متهمان این پرونده تجاوز گروهی تکان‌دهنده خبر دادند. خبرگزاری «مهر» با انتشار این ویدیو به نقل از پلیس کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: «در عملیاتی ضربتی، تمامی افراد دخیل در حادثه تعدی به دختر یاسوجی بازداشت و پس از تشکیل پرونده، به مقام قضایی ارجاع شدند.»

پردیس ربیعی می‌گوید: «در ابتدا گفته شده بود این دختر خودکشی کرده و جان باخته اما بر اساس گفته‌های منابع نزدیک به او، اسما غضنفری به دلیل شدت جراحات وارده بر او در بیمارستان بستری و زنده است. او حتی گفته است رضایت می‌دهد. همین نشان می‌دهد که چه قدر وحشت کرده و ترسیده است.»

دادستان یاسوج نیز خودکشی این دختر نوجوان را تکذیب کرده و گفته او در سلامتی کامل و در اختیار خانواده خود است.

خانواده اسما غضنفری تاکنون واکنشی به اخبار منتشر شده نشان نداده‌اند اما موضوع نگران کننده این است که شماری از افرادی که اسما را می‌شناسند، با انتشار استوری‌هایی در حساب‌های کاربری خود، از کار متجاوزین دفاع کرده و آن را نشان غیرت‌مندی و ناموس‌پرستی آن‌ها دانسته‌اند.

هم‌زمان با این اقدام خشونت‌بار در یاسوج، اخباری مبنی بر آزار جسمی یک دختر نوجوان ۱۵ ساله در بهشهر در رسانه‌ها منتشر شدند.

گفته می‌شود دایی این دختر نوجوان برای تنبیه، اقدام به بریدن هر دو گوش او کرده و تصاویر آن را در رسانه‌های اجتماعی انتشار داده است.

در فرهنگ مردسالار، عبارات مروج خشونت بسیاری هستند که عموما برای زنانی که ساختارهای تحمیل شده به خود را بر نمی‌تابند، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ عباراتی همچون «گوشت را می‌برم و می‌گذارم کف دستت»، «گیسوانت را می‌برم» و یا «سرت را می‌گذارم روی سینه‌ات»، عموما از سوی مردان نزدیک به زنانی که تلاش می‌کنند سبک زندگی خود را انتخاب کنند و از نظر نظام مردسالار، «ساختارشکن» و «نافرمان» تعریف می‌شوند، استفاده می‌شود.

در خصوص دایی خشونت‌گر این دختر نوجوان بهشهری که نام و هویتش احراز نشده، ستاد امر به معروف این شهرستان ادعا کرده که برای حمایت از حقوق او، اقداماتی را در دستور کار قرار داده و پلیس متهم را بازداشت کرده است.

مدیرکل حقوقی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفت‌وگو با دادستان بهشهر، این عمل را «جنایتکارانه» توصیف کرده و گفته است با شکایت از عاملان این جنایت، انزجار خود را از چنین اعمال ضدانسانی اعلام می‌کند.

این خشونت‌های جسمی و فیزیکی که در زمره «مجازات شخصی» قرار می‌گیرند، در حالی رخ داده‌اند که لایحه «حمایت از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر خشونت» از سال ۱۳۸۹ به رغم بارها اصلاح و تعدیل و تغییر، در انتظار تصویب و ابلاغ در مجلس شورای اسلامی معوق مانده است.