ده‌ها کنشگر مدنی و سیاسی در داخل و خارج از ایران می‌گویند دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را که جمعه آینده ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود، «تحریم و بایکوت» می‌کنند و از مردم نیز خواستند در این انتخابات شرکت نکنند.

۵۵ فعال مدنی و سیاسی که برخی از آن‌ها در زندان به سر می‌برند، روز یک‌شنبه ۱۰ تیرماه با بیان اینکه حکومت ایران «هیچ نسبتی با دموکراسی» ندارد، در بیانیه‌ای اعلام کردند پس از «کشتار و سرکوب وحشیانه» اعتراضات ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ «هر نوع مشارکت سیاسی یا رأی دادن مردم به نامزدهای بی‌اختیار و دست‌چین‌ شده حکومتی، طنزی تلخ و سیاه است».

امضاکنندگان این بیانیه در ادامه با بیان اینکه «گره‌های کور حیات ایران» تنها با رفتن جمهوری اسلامی باز می‌شوند، اعلام کردند: «کنش عدم مشارکت و پشت کردن به سناریوهای سرهم‌بندی شده حاکمیت، مردم را در جایگاه نیرویی قابل محاسبه و پتانسیل اعتراضی قدرتمند قرار خواهد داد.»

با کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ایران به دور دوم، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزدی که بیشترین آرا را در انتخابات روز جمعه کسب کردند، با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

نتایج اعلام شده از دور نخست انتخابات ریاست جمهوری حاکی از آن بود که هیچ‌یک از نامزدها موفق به کسب حدنصاب ۵۰ درصد به علاوه ۱ آرا نشدند و تعیین جایگزینی برای ابراهیم رئیسی به دور دوم کشید.

۵۵ فعال مدنی و سیاسی در بیانیه روز یک‌شنبه اعلام کردند: «در گام‌های بعدی، برای گذار از این شرایط جهنمی به سوی یک دموکراسی چند صدایی و کثرت گرا، نیاز به گفت‌وگو و همدلی نیروهای مترقی و روشنفکر و مبارز کشور داریم.»

این فعالان همچنین از «مردم دردمند و آگاه ایران» خواستند با تحریم انتخابات «زمینه تزلزل و سقوط این رژیم را فراهم کنند».

نرگس محمدی، پوران ناظمی، گوهر عشقی، شعله پاکروان، قاسم شعله‌سعدی، حشمت‌الله طبرزدی، عباس واحدیان شاهرودی و محمد نوری‌زاد از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

پیش از این علاوه بر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه نوبل و گوهر عشقی، مادر دادخواه، مژگان ایلانلو، مستندساز حامی اعتراضات «زن زندگی آزادی» و سپیده رشنو مترجم زندانی، چهره‌ها و گروه‌های شناخته‌شده دیگری چون انجمن خانواده‌های دادخواه اعتراضات آبان ۹۸، مادران دادخواه کردستان نیز انتخابات را تحریم کرده‌ بودند.

پیشتر از انتخاباتی که به پیروزی ابراهیم رئیسی منجر شد به عنوان بی‌رونق‌ترین انتخابات یاد می‌شد، اما حال برای بی‌توجهی مردم به انتخابات در جمهوری اسلامی رکوردی جدید ثبت شده است. این در حالی است که علی خامنه‌ای چندین بار بر اهمیت حضور مردم تأکید کرده بود.

کاهش چشمگیر مشارکت در این دوره از انتخابات به یکی از داغ‌ترین موضوعات در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان تبدیل شده و هواداران تحریم و مشارکت در انتخابات، از زاویه دید خود به تحلیل آن پرداخته‌اند.