حوثی‌های یمن، گروه شورشی مورد حمایت جمهوری اسلامی، مسئولیت ارسال پهپاد انفجاری به تل‌آویو را که به مرگ یک تن منجر شد، برعهده گرفته‌اند.

اصابت پهپاد در منطقه تل‌‌آویو- جافا در ساعت ۳:۱۲ دقیقه بامداد جمعه ۲۹ تیر، به وقت محلی، وضعیت اضطراری برقرار کرد. این یکی از مهم‌ترین حملات به تل‌آویو از زمان شروع جنگ غزه است.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل در خصوص این نوع حمله پهپادی به مرکز اسرائیل که بی‌سابقه بوده، نشست ارزیابی وضعیت برگزار کرده است.

سفارت آمریکا در اسرائیل نیز اعلام کرد وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کند.

یحیی سریع، سخنگوی انصارالله، شاخه نظامی گروه حوثی‌های متحد جمهوری اسلامی ایران، بامداد جمعه اعلام کرد یک «حمله با کیفیت» علیه تل‌آویو انجام شده است.

تجمع ساکنان تل‌آویو در منطقه انفجار پهپاد
تجمع ساکنان تل‌آویو در منطقه انفجار پهپاد

حوثی‌ها از زمان کوتاهی پس از آغاز جنگ غزه با عنوان حمایت از گروه افراطی حماس در باریکه غزه، حملاتی با شلیک موشک و پهپاد به سوی بندر ایلات در جنوب اسرائیل انجام داده بودند که موشک‌ها پیش از ورود به حریم اسرائیل منهدم شده و ظاهرا تنها یک پهپاد پاییز سال گذشته به محوطه یک مقر دریایی در ایلات آسیب جزئی وارد کرد.

حماس، گروه متحد حوثی‌ها و تهران، از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده است. جنگ ارتش اسرائیل علیه حماس در غزه در بیش از ۹ ماه اخیر در جریان است.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات ارتش نوشتند اطلاعاتی در خصوص احتمال حمله پهپادی به اسرائیل در اختیار نداشتند و این امر که پهپاد در آسمان تل‌آویو شناسایی شد اما هدف قرار نگرفت، ناشی از «اشتباه انسانی» بود.

به گزارش سازمان امداد و نجات اضطراری اسرائیل، یک مرد ۵۰ ساله در یکی از ساختمان‌های محل اصابت پهپاد شدیداً زخمی شد و بر اثر شدت جراحات جان داد. این گزارش از «رخنه عمیق ترکش» به بدن مرد جان داده خبر داد.

گزارش این سازمان حاکی است هشت تن دیگر که زخمی شده بودند، به بیمارستان‌های مرکزی انتقال یافتند. هاآرتص از ۹ زخمی خبر داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد رخنه پهپادی که به انفجار منجر شد، آژیر خطر حمله را به صدا درنیاورده بود و این اشتباه نیز در دست تحقیق است.

نیروهای امنیتی زیادی از پلیس و نهادهای دیگر اسرائیل با رسیدن به محل انفجار به بررسی پرداخته و مقامات فرمان ارتقای سطح آمادگی دفاع هوایی را صادر کردند.

نیروی هوایی گشت‌های هوایی خود را در پی این رویداد تشدید کرد اما اعلام شد دستوری ویژه در مورد زندگی مردم در اسرائیل داده نشده است.

نیروهای پلیس تل‌آویو در حال وارسی منطقه انفجار پهپاد
نیروهای پلیس تل‌آویو در حال وارسی منطقه انفجار پهپاد

رون خولدایی، شهردار تل‌آویو-جافا اعلام کرد با هماهنگی با نهادهای امنیتی وضعیت اضطراری در این منطقه مرکزی اسرائیل برقرار شده است. او افزود: «ما هنوز با یک جنگ روبه‌رو هستیم که سخت و دردآور است».

او افزود شهرداری برای تحولات احتمالی آماده می‌شود. شهردار از مردم خواست از دستورات نهادهای امنیتی پیروی کنند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، محل اصابت پهپاد انفجاری از شعبه سفارت آمریکا در تل‌‌اویو چندان دور نبوده است. این ساختمان در ساحل دریای مدیترانه در شهر قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد به ساختمان شعبه سفارت آمریکا در تل‌آویو آسیبی نرسیده و گزارشی در مورد زخمی شدن تیم آمریکایی در این منطقه در دست نیست.

وزارت خارجه آمریکا افزود با نهادهای امنیتی اسرائیل در تماس است تا این رویداد به طور کامل بررسی شود.

سخنگوی وزارت خارجه در واشینگتن همچنین گفت که آمریکا همچنان در تل‌آویو به ارائه خدمات کنسولی به همه شهروندان آمریکایی در اسرائیل ادامه خواهند داد.

شبکه العربیه گفته بود حوثی‌ها سحرگاه جمعه ۴ فروند پهپاد به سوی اسرائیل گسیل کردند که سه فروند آن رهگیری و یک پهپاد وارد حریم تل‌آویو شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، با وجود آن‌که حوثی‌ها مسئولیت ارسال پهپاد را برعهده گرفتند، اسرائیل این احتمال را که عامل دیگری در گسیل پهپاد دست داشته، بررسی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ فروردین امسال در حمله مستقیم نظامی از آسمان و خاک ایران به سوی اسرائیل، بیش از ۸۰ فروند پهپاد را نیز به سوی اسرائیل شلیک، کرد اما هیچیک از آن‌ها وارد حریم هوایی اسرائیل نشد و همگی در آسمان عراق یا اردن منهدم شدند.

رادیو فردا