گزارش تلویزیون بی‌بی‌سی از واکنش‌ها به سخنان پزشکیان در مجلس در مورد تحریمی‌ها.

سخنان دیروز مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران، در مجلس در مورد «تحریمی‌ها‌» واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته است.

آقای پزشکیان در نطق کوتاهی در مجلس که بخش عمده‌اش به تشویق همکاری ارکان حاکمیت برای موفقیت دولت آینده‌اش اختصاص داشت، گفت: «امیدوارم خداوند ما را شرمنده این مردم عزیزی نکند که علی‌رغم تبلیغاتی که برای نیامدن پای صندوق‌ها می‌کردند، آمدند و مشت محکمی بر دهان آدم‌هایی زدند که از خارج و داخل نشسته بودند و تبلیغ می‌کردند.»

این گفته آقای پزشکیان با واکنش‌های عمدتا منفی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه شده و حتی شماری از حامیان و افرادی که در انتخابات به او رای داده بودند خواهان «عذرخواهی» او شده‌اند.

کیوان صمیمی، فعال سیاسی منتقد حکومت که در دور دوم انتخابات اخیر از رای دادن به مسعود پزشکیان حمایت کرده بود، در کانال تلگرام خود نوشت: «چیزهایی که پیش از انتخابات می‌شنیدم، با بعضی از چیزهایی که حالا می‌شنوم فرق دارد. پزشکیان با خشونت مخالف بود و حتی در خیزش زن، ‌زندگی، ‌آزادی، خشونت‌ورزی علیه مردم را شجاعانه زیر سؤال برد. امروز اما در مجلس شورا از ادبیات خشونت‌آمیز و عبارت مشت محکم بر دهان… استفاده کرد. […] لازم است فوری از مخالفان رأی‌ دادن عذرخواهی کند و حق اعتراض مدنی را به‌رسمیت بشناسد.»

احسان بداغی، روزنامه‌نگار و از چهره‌های رسانه‌ای حامی آقای پزشکیان هم در حساب خود در شبکه ایکس نوشت: «من نه تنها با رای دادن دنبال مشت زدن به دهان کسانی که رای ندادند نبودم، بلکه اتفاقا بخش زیادی از استدلال‌های آنها را منطقی و صحیح می‌دانستم. مهمترین وظیفه‌ این را دولت هم به رسمیت شناختن حقوق و مطالبات و شنیدن صدای این بخش جامعه می‌دانم. آقای پزشکیان، اصلاح و عذرخواهی کنید.»