در پی تلاش پارتی و فرزندان بارزانی برای ممنوع کردن تفکرات آپویی در باشور کردستان و چراغ سبز انها به دیکتاتور ترکیه در نهایت به موجب حکم کمیته قضایی انتخابات در شورای عالی قضایی عراق، سه حزب نزدیک به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) منحل اعلام شدند و مقرهای آنها بسته خواهد شد. در این رابطه مجلس خودمدیریتی دموکراتیک شنگال (م‌خ‌د‌ش) در خصوص تصمیم دادگاه فدرال عراق مبنی بر تعطیلی پاده و جنبش آزادی جامعه کوردستان بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش کردستان24 میدیای مسرور بازرانی ، بر اساس مفاد حکم کمیته قضایی انتخابات، بنا به درخواست اداره امور احزاب و سازمانهای سیاسی، تصمیم به انحلال احزاب (آزادی دمکرات ایزدی، جبهه مبارزه دمکراتیک و نهضت آزادی کردستان) و تعطیلی مقر و مصادره اموال آنها گرفته شده است.

این حکم بر اساس شکایت مشاور امنیت ملی، به علت فعالیت احزاب مرتبط با پ.ک.ک طرح شده که پیش از این عراق آن را یک حزب ممنوعه اعلام کرده بود.

کمیته قضایی اعلام کرد که طبق بند اول و دوم ماده 25 قانون احزاب سیاسی به شماره 36 سال 2025، هیچ حزب سیاسی نباید از نظر تشکیلاتی و مالی به یک حزب غیرعراقی وابسته باشد و توسط هیچ حزبی خارج از عراق هدایت شود.

در حکم کمیته قضایی انتخابات اشاره شده که پس از بررسی‌های اداره امور احزاب و سازمانهای سیاسی و گزارشات سرویس اطلاعات عراق، ارتباط این احزاب با پ ک ک تأیید شد.

شایان ذکر است حکم مذکور در 1 اوت 2024 و بر اساس قانون احزاب سیاسی عراق صادر شده است.

شورای عالی قضایی عراق احزاب وابسته به پ.ک.ک را منحل کرد

در این رابطه مجلس خودمدیریتی دموکراتیک شنگال (م‌خ‌د‌ش) در خصوص تصمیم دادگاه فدرال عراق مبنی بر تعطیلی پاده و جنبش آزادی جامعه کوردستان بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه اعلام شده است که طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر خود به عراق توافقنامه ۲۶ ماده‌ای را با عراق امضا کرده است و گفته شده که یکی از مفاد این توافقنامه، ممنوعیت اراده سیاسی ایزدی‌ها است و بنابراین تصمیم دادگاه فدرال عراق در همان راستا و بر مبنای تصمیم دولت ترکیه توصیف شد.

در ادامه بیانیه م‌خ‌د‌ش، تصمیم عراق در سالگرد «فرمان» را ادامه فرمان دانسته و گفته شده است: «پاده از روز اول تاسیس تا به امروز بر اساس قوانین کشور عمل کرده است. تا کنون ده‌ها کنگره و کنفرانس برگزار کرده و در انتخابات شرکت کرده است. در انتخابات علیرغم آنکه پیروزی کسب کرد اما با ترفندها و بازی‌های سیاسی ترکیه و پ‌د‌ک اجازه ورود به پارلمان و شورای موصل را نداشته است.»

این تصمیم دولت ترکیه است

م‌خ‌د‌ش در این بیانیه این تصمیم را نتیجه توافقات پنهانی عراق و ترکیه ارزیابی کرد و گفت: «ما به عنوان اداره خودمدیریتی شنگال و نهادهای مدنی، ممنوع شدن پاده را نتیجه مذاکرات مخفیانه ترکیه و دولت عراق می‌دانیم. این تصمیم از دولت ترکیه جدا نیست و یکی از مفاد توافقنامه ۲۶ ماده‌ای قبلی است که بر علیه اراده جامعه ایزدی انجام گرفته است.»

همکاری با دولت ترکیه، عراق را تجزیه خواهد کرد

م‌خ‌د‌ش از دولت عراق خواست تا همکاری با دولت ترکیه را متوقف کند و هشدار داد: «همکاری عراق با دولت ترکیه مصیبت‌های بزرگی را برای عراق به همراه خواهد داشت و مردم عراق را دچار تفرقه و کشور عراق را به سمت تجزیه سوق می‌دهد. دولت عراق باید فورا از همکاری با ترکیه دست بکشد و در کنار مردم خود بایستید.»

این بی‌حرمتی است

م‌خ‌د‌ش تصمیم به تعطیلی پاده را توهین به جامعه ایزدی دانست و گفت: «ما از دولت عراق می‌خواهیم که همکاری با دولت ترکیه را متوقف کند. همکاری با دولت ترکیه آسیب بزرگی به مردم عراق وارد می‌کند و عراق را تجزیه می‌کند. دولت عراق به جای اینکه نسل کشی ایزدی‌ها را در سالگرد «فرمان» به رسمیت بشناسد، علیه ایزدی‌ها و حزب آنها تصمیم می‌گیرد. این بی‌احترامی علیه جامعه ایزدی ماست.»

فراخوان به خلق

م‌خ‌د‌ش به جامعه ایزدی فراخوان داد و گفت: «یک بار دیگر از خلق خود می‌خواهیم که با تمام توان از حزب و نهادهای خود حمایت کنند و این بی‌حرمتی عراق علیه جامعه ایزدی را نپذیرند.»

م‌خ‌د‌ش در نهایت خطاب به دادگاه فدرال عراق گفت: «دولت عراق و دادگاه فدرال باید تصمیم خود را لغو کنند و دیگر هرگز از تصمیمات دولت ترکیه پیروی نکنند.»