پس از شش ساعت تأخیر در اعلام نتایج انتخابات روز یکشنبه شورای ملی انتخابات وابسته به دیکتاتور مادورو اعلام کرد مادورو با کسب ۵۱.۲۱ درصد آرا در برابر ۴۴.۲ درصد ادموندو گونزالز اوروتیا، دیپلمات سابق، پیروز شده است. این شورا اعلام کرد که با شمارش حدود ۸۰ درصد از آرا، مادورو بیش از ۵ میلیون رأی کسب کرده است، در حالی که گونزالز ۴.۴ میلیون رأی به دست آورده است.

مادورو به عنوان رئیس‌جمهور منتخب جمهوری بولیواری ونزوئلا اعلام پیروزی کرد و قول داد از دموکراسی، قانون و مردم کشورش دفاع کند. او این پیروزی را به سلف خود، هوگو چاوز فقید، تقدیم کرد و شعار “چاوز زنده است!” را سر داد.

پیروزی مادورو توسط متحدانش که خود آنها نیز در دیکتاتوری و سلب آزادی مردمان کشورشان دست کمی از وی ندارند ، از جمله میگوئل دیاز-کانل برمودز، رهبر کوبا، این تقلب را پیروزی تاریخی و نشان‌دهنده “شرافت و شجاعت مردم ونزوئلا” دانست، لوئیس آرسی، رهبر چپ‌گرای بولیوی نیز این نتیجه را به یاد چاوز، که روز انتخابات همزمان با هفتادمین سالگرد تولد او برگزار شد، تبریک گفت.

مقامات برخی از کشورها نتایج انتخابات را زیر سوال بردند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اظهار داشت دولتش نگرانی‌های جدی در مورد اینکه نتایج اعلام شده نمایانگر اراده یا آرای مردم ونزوئلا باشد، دارد. او خواستار شمارش منصفانه و شفاف تمامی آرا شد.

گابریل بوریک، رئیس‌جمهور شیلی، در توییتی اظهار داشت که “رژیم مادورو باید بفهمد که نتایج اعلام شده سخت باور است … شیلی هیچ نتیجه‌ای را که قابل تأیید نباشد، به رسمیت نخواهد شناخت.” وزیر امور خارجه پرو، خاویر گونزالز-اولاچه‌آ، نیز اعلام کرد دولتش نتایج را نمی‌پذیرد. دولت کاستاریکا نتیجه را به عنوان یک “نتیجه تقلبی” رد کرد و رئیس‌جمهور اروگوئه، لوئیس لاکال پو، گفت که شمارش آرا “به وضوح معیوب” بوده است.

در داخل ونزوئلا ماریا کورینا ماچادو، رهبر مخالفان، که پس از منع شدن از شرکت در انتخابات، از گونزالز حمایت کرده بود، نتایج را رد کرد و مدعی شد مخالفان در تمامی ایالت‌ها پیروز شده‌اند. او اظهار داشت: “ما پیروز شدیم و همه این را می‌دانند.”

ناظران انتخاباتی که از آفریقای جنوبی به ونزوئلا رفته‌اند اعلام کردند فرایند رأی گیری در انتخابات ریاست جمهوری این کشور آزاد، عادلانه و شفاف بوده است.

به گزارش گاردین، این نتیجه برای مخالفان حکومت ونزوئلا که به دور نامزدی غیرمنتظره مانند گونزالز – سفیر سابق و سیاستمدار ۷۴ ساله – متحد شده بودند، یک ضربه سخت بود. آنها امیدوار بودند او بتواند در انتخابات پیروز شود.

مادورو، پس از مرگ زودهنگام چاوز در انتخابات ۲۰۱۳ برنده شد و در انتخابات ۲۰۱۸ به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. آمریکا و کشورهای غربی او را تحریم و خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور این کشور به رسمیت شناختند! مادورو در ساعات اولیه روز یکشنبه به مقبره چاوز در کاراکاس رفت تا یک تاج گل بگذارد و انتخابات را به یکی از معروف‌ترین نبردهای نظامی در مبارزه ونزوئلا برای استقلال از اسپانیا تشبیه کرد.

او اظهار داشت: “این نبرد کارابوبوی ماست و ما به سوی پیروزی حرکت می‌کنیم.” چند ساعت بعد، پس از رای دادن، مادورو به خبرنگاران گفت: “من مطمئنم که همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت و فردا روز زیبایی خواهد بود.”

در شب یکشنبه، تنش و نگرانی در میان شهروندان وجود داشت که منتظر اعلام رسمی نتایج توسط شورای انتخاباتی بودند. معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، کامالا هریس، در توییتی اظهار داشت: “ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلا ایستاده است که در انتخابات تاریخی امروز صدای خود را بیان کردند. اراده مردم ونزوئلا باید محترم شمرده شود.”